Co jeść, by wspierać zdrowie naczyń krwionośnych nóg?

CZAS CZYTANIA: 2 minuty

Zdrowa dieta to klucz do dobrego wyglądu i samopoczucia. Mówiąc o produktach spożywczych wywierających korzystny efekt na zdrowie, myślimy przed wszystkim o ich wpływie na układ krążenia. Dobre odżywianie jest ważne nie tylko dla poprawy kondycji serca, ale również dla polepszenia krążenia krwi w kończynach dolnych. Co zatem jeść, żeby długo cieszyć się zdrowiem nóg?

Dieta dla zdrowych nóg

Przyjrzyjmy się niektórym pokarmom, których spożywanie może pomóc w zapobieganiu problemom z naczyniami krwionośnymi nóg lub hamują postęp rozwijających się zmian.

  1. Produkty bogate w błonnik. Należą do nich m.in. warzywa liściaste, kasze, brązowy ryż, razowy makaron i rośliny strączkowe. Błonnik może przyczyniać się do kontrolowania poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym zapobiega narastaniu blaszek miażdżycowych w tętnicach. Ponadto dieta bogatobłonnikowa reguluje rytm wypróżnień i zapobiega zaparciom, co zmniejsza nacisk na żyły w jamie brzusznej i usprawnia przepływ krwi z nóg do serca.
  2. Witamina C. Jej duże ilości znajdziesz w owocach cytrusowych, brukselce, kalafiorze, papryce i truskawkach. Witamina C jest potrzebna do budowy elastyny i kolagenu, czyli białek wchodzących w skład ściany naczyń krwionośnych. [1]
  3. Witamina E. Znajdziesz ją głównie w olejach roślinnych (rzepakowym, słonecznikowym i kukurydzianym), ale także w orzechach, pełnych ziarnach zbóż i w zielonych warzywach liściastych. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem. Zapobiega miażdżycy i starzeniu się komórek. [2]
  4. Rutyna jest naturalnie występującym bioflawonoidem wykazującym uszczelniający wpływ na najdrobniejsze naczynia krwionośne. Ponadto ogranicza działanie czynników zwężających te naczynia i wywołujących obrzęki i stany zapalne. Jej źródłem są owoce cytrusowe, a także pomidory, jabłka i liście czarnego bzu. [3]

W dbaniu o zdrowie nóg niezwykle ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu, ponieważ pomaga to w przepływie krwi. Ile wody powinieneś wypijać? Podstawą powinno być 2l wody dziennie, ale Twoje zapotrzebowanie może ulec zwiększeniu, np. w gorące dni, podczas choroby lub gdy uprawiasz sport.

Zdrowie nóg – co jeszcze możesz zrobić?

Dieta to nie wszystko. Odpowiednie wsparcie dla naczyń krwionośnych Twoich nóg wymaga wielotorowego podejścia.

Przede wszystkim zrezygnuj z palenia papierosów. Składniki dymu tytoniowego uszkadzają ściany naczyń, co zaburza przepływ krwi. Na co dzień noś wygodne ubrania, których szwy nie wpinają się w skórę. To samo tyczy się obuwia. Noszenie butów na obcasie zredukuj do minimum.

Jeśli odczuwasz objawy związane z występowaniem żylaków i krwiaków podskórnych na nogach, to pamiętaj o odciążaniu kończyn. Wieczorem połóż nogi na podnóżku lub kilku poduszkach, co umożliwi swobodny spływ krwi w kierunku serca. [4]

Pomoc z apteki dla zdrowia nóg

Leczenie krwiaków podskórnych, pajączków naczyniowych i żylaków może się opierać na stosowaniu żelu z heparyną. Ma ona działanie przeciwzapalne, przeciwobrzękowe i przeciwzakrzepowe, dzięki czemu przynosi ulgę w dolegliwościach spowodowanych zaburzeniami pracy naczyń krwionośnych nóg. W swojej domowej apteczce możesz mieć też miejscowe preparaty z heparynoidami i wyciągiem z kasztanowca, które wykazują podobne działanie.

 

Bibliografia

[1]       A. W. Ashor, J. Lara, J. C. Mathers, i M. Siervo, „Effect of vitamin C on endothelial function in health and disease: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials”, Atherosclerosis, t. 235, nr 1, s. 9–20, lip. 2014, doi: 10.1016/j.atherosclerosis.2014.04.004.

[2]       A. Garg i J. C.-Y. Lee, „Vitamin E: Where Are We Now in Vascular Diseases?”, Life (Basel), t. 12, nr 2, s. 310, luty 2022, doi: 10.3390/life12020310.

[3]       „Rutin – an overview | ScienceDirect Topics”. Dostęp: 17 kwiecień 2024. [Online]. Dostępne na: https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/rutin

[4]       A. Sangita, M. Kodi S, M. Akoijam, A. Sangita, M. Malar, i K. Aathi, „Prevention of Varicose Veins Prevention of Varicose Veins”, wrz. 2018.