Skip to content

Cukier w sporcie – dlaczego jest tak ważny?

Czas czytania artykułu: 2 minut

Wiele osób uważa, że cukier to kontrowersyjny składnik diety, który w zasadzie trzeba wyeliminować do zera. Szczególnie, gdy uprawiasz sport lub dbasz o sylwetkę. Przecież cukier tuczy, jest niezdrowy i do tego napędza choroby cywilizacyjne. Tymczasem prawda leży po środku. Cukier to źródło węglowodanów. A węglowodany są niezbędnym składnikiem diety sportowców.

Jednak to, jaki cukier wybierasz i w jakiej ilości go spożywasz, ma zdecydowanie większe znaczenie niż to, że wyeliminujesz go z diety zupełnie. Przeczytaj więc, dlaczego cukier w sporcie jest tak ważny i jak z głową ćwiczyć, by zachować dobre zdrowie i szczupłą sylwetkę!

Jeśli sport, to z głową

Nie ma wątpliwości co do tego, że sport jest ważny. Aktywność fizyczna pomaga zapewnić dobrą kondycję organizmu, wzmocnić wytrzymałość mięśni, poprawić pojemność płuc i zachować szczupłą sylwetkę. Poza tym ćwiczenia poprawiają nastrój i zwiększają motywację.

Ale musisz też wiedzieć, że co za dużo to nie zdrowo. Gdy przesadzasz z treningami, Twoje ciało cierpi równie mocno, jak wówczas, gdy zaniedbujesz je zupełnie. Przetrenowany organizm wysyła znaki ostrzegawcze, których z pewnością nie można bagatelizować. Spada odporność, pojawiają się kłopoty z zasypianiem, a z czasem bóle mięśni, stawów, ścięgien czy więzadeł. Wzrasta też skłonność do kontuzji i urazów.

Dlatego, jeśli sport to tylko z głową. Optymalna ilość treningów w tygodniu to 3-4. To, jak długo będą one trwać, poniekąd zależy od tego, co ćwiczysz. Pamiętaj jednak, że mięśnie regenerują się dopiero wtedy, gdy dajesz im odpocząć.

Cukier to duża dawka energii i motywacja

Bez względu na to, jaki rodzaj sportu wybierzesz, nie możesz rezygnować z cukru. To doskonałe źródło węglowodanów, które potrzebne są do odbudowy zapasów glikogenu w wątrobie i mięśniach po treningu. Jeśli ograniczysz cukier do zera, Twój organizm nie będzie mógł sprawnie wykorzystywać węglowodanów w trakcie wysiłku fizycznego, zwłaszcza takiego o dużej intensywności. To z kolei oznacza, że zaczniesz spalać mięśnie. A sam trening będzie dla Ciebie bardziej męczący.

Cukier to nie tylko doskonałe źródło energii, ale również i motywacji. Jest bowiem ważny dla mózgu oraz ośrodkowego układu nerwowego. Kolokwialnie mówiąc, gdy do Twojego mózgu dojdzie informacja, że nie ma on wystarczającej ilości cukru, by podjąć wysiłek, ogarnie Cię zmęczenie i zniechęcenie. W ten sposób manifestuje on brak gotowości do ćwiczeń. I analogicznie, jeśli dostarczysz mu odpowiednią ilość węglowodanów przed wysiłkiem, poziom motywacji do ćwiczeń wzrośnie. Chcesz wiedzieć, dlaczego jeszcze cukier potrzebny jest w diecie? Kliknij i sprawdź: https://uczymyjakslodzic.pl/dlaczego-nie-nalezy-rezygnowac-z-cukru/.

Grunt to regularne ćwiczenia

By dobrze wykorzystać potencjał, jaki daje spożywanie cukru, pamiętaj o regularnym wysiłku fizycznym. W przeciwnym razie, zamiast wspomóc swój organizm w budowaniu mięśni czy szczupłej sylwetki, obciążysz go. Zbyt duża podaż cukru w diecie prowadzi bowiem do otyłości brzusznej, może zwiększyć poziom cholesterolu czy glukozy we krwi. Ćwicząc regularnie nie tylko zmniejszasz ryzyko tych chorób, ale również łatwiej będzie Ci utrzymać wagę na właściwym poziomie.

Każdy, nawet najmniejszy wysiłek fizyczny, powtarzany regularnie przynosi wymierne korzyści dla zdrowia. A połączony z odpowiednią dietą, pomaga zachować szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Trenuj więc z głową, uzupełniaj dietę w cukry złożone i ciesz się każdym dniem!