Skip to content

Dieta ketogeniczna – jakie są jej efekty i kto może ją stosować?

Czas czytania artykułu: 2 minut

Nadwaga i otyłość są powszechnym problemem, którego rozwiązaniem są m.in. różnego rodzaju diety. Jedną z nich jest dieta ketogeniczna, stosowana również w leczeniu niektórych chorób. Na czym polega jej działanie i czy tłuszcze mogą odchudzić?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Założenia tej diety mogą dziwić – wyklucza się w niej węglowodany na rzecz tłuszczów. Biorąc pod uwagę, że od zawsze tłuszcze kojarzone były z nieprawidłowym sposobem odchudzania, dieta ketogeniczna wydaje się dość kontrowersyjna.

Okazuje się jednak, że podobny sposób odżywiania stosowany był już sto lat temu w leczeniu m.in. cukrzycy. Obecnie wywoływanie ketozy wspomaga leczenie dzieci z padaczką oporną na leki, zalecana jest też m.in. przy leczeniu zespołu Retta, zespołu Draveta, padaczce z napadami miokliczno-astatycznymi czy stwardnieniu guzowatym. Pomaga przy insulinoodporności, reguluje wydzielanie insuliny, redukuje także obrzęki. Przy odpowiednio dobranych składnikach, może również wspomagać odchudzanie.

Zgodnie z zasadami diety ketogenicznej, około 75-90 proc. przyjmowanych posiłków stanowią tłuszcze, a 10-25 proc. to białko i węglowodany. Przy takich proporcjach, organizm szuka źródła energii nie z węglowodanów, lecz z tłuszczów. Dochodzi wówczas do stanu ketozy, czyli procesu rozpadu tłuszczów. Powoduje ona wysokie stężenie ciał ketonowych we krwi, które jest wyższe, niż stężenie glukozy. Uczucie głodu jest wtedy zahamowane, a tkanka tłuszczowa zaczyna być redukowana.

Warto jednak podkreślić, że diety tej nie powinny stosować osoby, które mają problemy z trzustką, wątrobą czy nerkami. Niewłaściwe stosowanie diety ketogenicznej może spowodować problemy zdrowotne, dlatego warto zastanowić się, czy dieta ketogeniczna catering nie będzie dobrym rozwiązaniem. Wówczas to specjaliści dbają o odpowiedni dobór składników.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Główną zasadą jest znaczące ograniczenie posiłków, które zawierają cukier, a więc wszelkiego rodzaju słodyczy, ciast, słodzonych napojów gazowanych czy soków. Eliminowane z menu są także produkty pszenne, ryże, ziemniaki czy owoce. Zakazane są produkty typu light.

Nie oznacza to jednak, że spożywane są tłuste golonki, konserwy turystyczne i smalec. W diecie ketogenicznej bardzo ważna jest jakość produktów.

  • Mięso – należy spożywać nieprzetworzone, od dobrych producentów. Dozwolona jest wołowina, wieprzowina, drób czy jagnięcina.
  • Ryby – to świetne źródło zdrowego tłuszczu oraz kwasów omega-3. Warto wybierać ryby morskie, a także owoce morza.
  • Nabiał – to cenne źródło wapnia. Można spożywać jogurty, tłuste mleko, śmietanę, ale i mleko kokosowe czy migdałowe.
  • Jaja – należy zwrócić uwagę, jakie mają oznaczenia. Najlepsze będą z kodem rozpoczynającym się od 0 lub 1, z upraw ekologicznych.
  • Warzywa – należy wybierać te, z jak najniższą zawartością cukru. Należą do nich: brokuły, pieczarki, oliwki, kalafior, szparagi, kapusta, szpinak, cukinia, sałata, brukselka.
  • Owoce – podobna zasada, jak przy warzywach. Najlepsze będą: truskawki, borówki, maliny oraz awokado.