Skip to content

Kiwi – 7 przemilczanych korzyści zdrowotnych

Czas czytania artykułu: 2 minut

Kiwi to mały owoc, mający bogaty smak i dający wiele korzyści zdrowotnych. Jego zielony miąższ jest pełen składników odżywczych, takich jak witamina C, K, E, kwas foliowy i potas. Ma też dużo przeciwutleniaczy i jest dobrym źródłem błonnika.

Małe czarne nasiona kiwi są jadalne, podobnie jak puszysta brązowa skórka, chociaż mało kto ją lubi.

1. Może pomóc w leczeniu astmy

Uważa się, że duża ilość witaminy C i przeciwutleniaczy zawartych w tym owocu może pomóc w leczeniu astmy. Jedno z badań z 2000 roku wykazało korzystny wpływ na czynność płuc u osób regularnie spożywających świeże owoce, w tym kiwi.

Świeże owoce, takie jak kiwi, mogą zmniejszyć świszczący oddech u podatnych dzieci.

2. Wspomaga trawienie

Kiwi ma dużo błonnika, który jest ważny w trawieniu. Zawiera również enzym proteolityczny zwany aktynidyną, który może pomóc w rozkładaniu białka.

Badania potwierdzają, że ekstrakt z tego zielonego owocu zawierający aktynidynę znacznie poprawił trawienie większości białek.

3. Wzmacnia system odpornościowy

Kiwi są bogate w składniki odżywcze i witaminę C. Tylko 1 filiżanka tego owocu dostarcza około 273% jej zalecanej dziennej wartości.

Witamina C jest niezbędnym składnikiem odżywczym, jeśli chodzi o wzmocnienie układu odpornościowego w celu zapobiegania chorobom.

Jedno z badań wykazało nawet, że kiwi może wspierać funkcje odpornościowe i zmniejszać prawdopodobieństwo rozwoju przeziębień lub chorób grypopodobnych. Jest to szczególnie ważne w grupach ryzyka, takich jak dorośli w wieku powyżej 65 lat i małe dzieci.

4. Zmniejsza ryzyko innych schorzeń

Stres oksydacyjny może spowodować uszkodzenie naszego DNA. Może to prowadzić do problemów zdrowotnych. Jest kilka dowodów, że ​​regularne spożywanie  kiwi lub jego ekstraktu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia stresu oksydacyjnego dzięki antyoksydantom.

Ponieważ oksydacyjne uszkodzenie DNA jest silnie związane z rakiem okrężnicy, regularne spożywanie tych owoców może również zmniejszyć ryzyko tego typu nowotworu.

5. Może pomóc w kontroli ciśnienia krwi

Owoce kiwi nie tylko wzmacniają nasz układ odpornościowy, ale także pomagają nam kontrolować ciśnienie krwi.

Badanie z 2014 r wykazało, że substancje bioaktywne pochodzące z jedzenia 3 kiwi dziennie mogą obniżyć ciśnienie krwi bardziej niż 1 jabłko dziennie. W dłuższej perspektywie może to oznaczać mniejsze ryzyko chorób, spowodowanych wysokim ciśnieniem krwi, takich jak udar lub zawał serca.

6. Zmniejsza krzepnięcie krwi

Oprócz pomocy w kontrolowaniu ciśnienia krwi kiwi mogą zmniejszać krzepliwość krwi.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Oslo wykazało, że jedzenie 2-3 tych owoców dziennie znacznie obniżyło ryzyko krzepnięcia krwi. Stwierdzono również, że zmniejszają ilość tłuszczu we krwi.

Naukowcy stwierdzili, że efekty te są podobne do skutków codziennej dawki aspiryny w celu poprawy zdrowia serca.

7. Chroni przed utratą wzroku

Zwyrodnienie plamki żółtej jest główną przyczyną utraty wzroku, a kiwi może chronić oczy przed tą chorobą.

Jedno z badań wykazało, że spożywanie 3 owoców dziennie powodowało spadek zwyrodnienia plamki żółtej o 36 %.

Uważa się, że do tego efektu przyczynia się wysoki poziom zeaksantyny i luteiny w tym owocu.

Potencjalne zagrożenia z jedzenia kiwi

Jedzenie kiwi jest uważane za bezpieczne, wyjątkiem są osoby uczulone.

Objawy alergii na na ten owoc obejmują swędzenie gardła, obrzęk języka, trudności w połykaniu, wymioty i pokrzywkę.

Ryzyko alergii wzrasta, jeśli jesteś uczulony na orzechy laskowe, awokado, lateks, pszenicę, figi lub mak.

W rzadkich przypadkach ten zielony owoc może spowalniać krzepnięcie krwi, zwiększając krwawienie. Może to zwiększyć nasilenie zaburzeń krzepnięcia. Jeśli masz zaburzenie krwawienia lub planujesz operację, unikaj jedzenia kiwi.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.