Skip to content

Czy podroby są zdrowe? Wady i zalety ich jedzenia

Podroby często traktowane są jako odpad lub produkt niepełnowartościowy powstający podczas rozbioru zwierząt.

Wiele osób nigdy ich nie jadło, ponieważ obawiają się, że są niesmaczne lub po prostu odstraszają ich samym wyglądem. Należy jednak pamiętać, że podroby są dość pożywne.

W tym artykule szczegółowo opisano ich skutki zdrowotne – zarówno te dobre, jak i te złe.

CZYM SA PODROBY?

Podroby to narządy wewnętrzne zwierząt, które przed spożyciem są poddawane obróbce cieplnej.

Najczęściej pochodzą od drobiu (kurczaków, indyków, kaczek), krów i świń.

Obecnie większość zwierząt hoduje się w celu pozyskania tkanek mięśniowych. Same podroby są często pomijane.

Chociaż mogą być doskonałym dodatkiem do diety. Są pełne składników odżywczych, takich jak witamina B12 i foliany, a także źródłem żelaza i białka.

JAKIE TYPY PODROBÓW WYRÓŻNIAMY?

Najczęściej występujące rodzaje podrobów obejmują:

  • Wątroba: Wątroba jest narządem detoksykacyjnym. Jest także bardzo odżywcza i można ją nazywać „ naturalną multiwitaminą”.
  • Język: Język czy tez znany jako ozór to właściwie mięsień. Jest to delikatne i smaczne mięso ze względu na wysoką zawartość tłuszczu.
  • Serce: Rolą serca jest pompowanie krwi do ciała. Może nie wygląda apetycznie, ale w rzeczywistości jest chude i smaczne.
  • Nerki: Nerki wymagają sporo pracy, ponieważ należy je wcześniej wymoczyć w celu ich oczyszczenia. Ponieważ ich rolą jest odfiltrowywanie odpadów i toksyn z krwi.
  • Mózg: Mózg jest uważany za przysmak w wielu kulturach i jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.
  • Flaczki: Flaczki to część żołądka zwierząt. Flaki pochodzą głównie od bydła i mogą mieć bardzo gumowatą konsystencję.

CZY PODROBY SĄ POŻYWNE?

Profil żywieniowy podrobów różni się nieznacznie w zależności od zwierzęcia z którego pochodzą i rodzaju narządu.

Ale większość jest wyjątkowo pożywna. Często mają więcej składników odżywczych niż mięso.

Są szczególnie bogate w witaminy z grupy B, takie jak B12 i foliany. Zawierają również sporo minerałów, w tym żelazo, magnez, selen i cynk oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak witaminy A, D, E i K.

Ponadto są doskonałym źródłem białka. Co więcej, białko zwierzęce dostarcza wszystkie dziewięć niezbędnych aminokwasów, których organizm potrzebuje do skutecznego funkcjonowania.

ZALETY JEDZENIA PODROBÓW

Jedzenie podrobów ma kilka zalet:

  • Doskonałe źródło żelaza: Podroby zawierają żelazo hemowe, które jest wysoce biodostępne, więc jest lepiej wchłaniane przez organizm niż żelazo niehemowe z pokarmów roślinnych.
  • Zapewniają sytość: Wiele badań wykazało, że diety wysokobiałkowe mogą zmniejszyć apetyt i zwiększyć uczucie sytości. Mogą również wspomagać utratę masy ciała, zwiększając tempo metabolizmu.
  • Pomagają w utrzymaniu masy mięśniowej: Podroby są źródłem wysokiej jakości białka, które jest ważne dla budowania i utrzymywania masy mięśniowej.
  • Dobre źródło choliny: Podroby są jednym z najlepszych na świecie źródeł choliny, która jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla zdrowia mózgu, mięśni i wątroby. Niestety wielu ludzi ma jej niedobór.
  • Tanie i ograniczamy odpady: Podroby nie są popularne, więc można je kupić w niskiej cenie. Jedzenie tych elementów zwierzęcia zmniejsza również marnotrawstwo żywności.

PODROBY A POZIOM CHOLESTEROLU

Podroby są bogate w cholesterol, niezależnie od rodzaju zwierzęcia z którego pochodzą.

100 gramów mózgu wieprzowego zawiera 732 % dziennego zapotrzebowania na cholesterol, podczas gdy nerki i wątroba mają odpowiednio 106% i 100%.

Wielu wiąże cholesterol z zatkanymi tętnicami, lekami i chorobami serca. Jednak cholesterol jest wytwarzany przez wątrobę, która reguluje jego produkcję w organizmie w zależności od spożycia cholesterolu z diety.

Kiedy jesz pokarmy bogate w cholesterol, wątroba reaguje, wytwarzając go mniej. Dlatego produkty bogate w cholesterol mają niewielki wpływ na całkowity poziom cholesterolu we krwi.

W jednej z analiz podsumowano 40 badań dotyczących spożycia cholesterolu w diecie i ryzyka dla zdrowia. Stwierdzono, że u zdrowych osób dorosłych cholesterol w diecie nie był istotnie związany z chorobą serca lub udarem mózgu.

Niemniej jednak wydaje się, że istnieje podgrupa osóbokoło 30% populacji – wrażliwa na cholesterol z diety. W przypadku tych osób spożywanie pokarmów bogatych w cholesterol może powodować wzrost całkowitego cholesterolu.

WADY JEDZENIA PODROBÓW

Nie ma wielu wad z jedzenia podrobów.

Niektóre osoby mogą być bardziej narażone na ich duże spożycie i muszą wprowadzić ograniczenia.

DNA MOCZANOWA A PODROBY

Dna moczanowa jest częstym rodzajem zapalenia stawów. Jest spowodowana wysokim poziomem kwasu moczowego we krwi, co powoduje obrzęk i wrażliwość stawów.

Puryny w diecie tworzą kwas moczowy w organizmie. Podroby są szczególnie bogate w purynę, więc ważne jest, aby ograniczyć te produkty, jeśli masz dnę moczanową.

KOBIETY W CIĄŻY A SPOŻYCIE PODROBÓW

Podroby są bogatym źródłem witaminy A, zwłaszcza wątroba. Podczas ciąży witamina A odgrywa istotną rolę we wzroście i rozwoju płodu.

Jednak zaleca się ograniczenie dziennego spożycia witaminy A, ponieważ nadmierne jej przyjmowanie wiąże się z poważnymi wadami wrodzonymi i powikłaniami. Obejmują między innymi wady serca, rdzenia kręgowego, oczu, uszu i nosa oraz przewodu pokarmowego i nerek.

Dlatego ważne jest monitorowanie spożycia podrobów w czasie ciąży, szczególnie jeśli przyjmujesz suplementy zawierające witaminę A.