Skip to content

Kompulsywne jedzenia przed miesiączką, dlaczego twój organizm ci to robi?

Kompulsywne dążenie do jedzenia większej ilości pokarmów, to zjawisko, które dotyka prawie każdą kobietę.

Ale dlaczego chęć pochłaniania czekolady czy przekąsek jest tak silna w tych dniach?

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co powoduje te przedmiesiączkowe pragnienia i jak je powstrzymać.

Co to jest kompulsywne jedzenie?

Kompulsywne odżywianie, zwane także objadaniem się, charakteryzuje się silnym, niekontrolowanym impulsem do spożywania dużych ilości jedzenia.

W niektórych przypadkach kompulsywne odżywianie przechodzi w zaburzenie odżywiania, które jest diagnozowane jako choroba.

U niektórych osób występuje ono tylko w określonych momentach, na przykład w dniach poprzedzających miesiączkę.

Typowe przykłady kompulsywnego jedzenia obejmują:

  • jedzenie, gdy nie jesteś głodny, a nawet gdy czujesz się syty
  • częste jedzenie dużych ilości żywności
  • uczucie przygnębienia lub zawstydzenia po jedzeniu
  • jedzenie w tajemnicy lub ciągłe podjadanie przez cały dzień

Dlaczego kompulsywne jedzenie występuje przed miesiączką?

Badania wskazują, że przedmiesiączkowe kompulsywne jedzenie ma podłoże fizjologiczne.

Według badań opublikowanych w International Journal of Eating Disorders, hormony z jajników odgrywają tutaj główną rolę.

Badanie wykazało, że wysoki poziom progesteronu (żeńskiego hormonu płciowego) podczas fazy przedmiesiączkowej może prowadzić do kompulsywnego jedzenia i niezadowolenia z własnego ciała.

W uproszczeniu, możesz poczuć się rozdrażniona i niezadowolona ze swojego wyglądu i zachowania innych osób tuż przed swoją miesiączką. To niezadowolenie może być powodem do kompulsywnego jedzenia.

Jeśli kompulsywne jedzenie będzie przeciągać się poza cykl miesiączkowy, skontaktuj się z lekarzem.

Jak mogę uniknąć kompulsywnego jedzenia?

Pierwszym krokiem do ograniczenia lub uniknięcia kompulsywnego jedzenia jest uświadomienie sobie, że problem istnieje.

Musisz także ustalić, kiedy najczęściej ulegasz pokusie obżarstwa.

Kiedy już to zrobisz, wypróbuj poniższe wskazówki, aby uniknąć przejadania się.

Kontroluj to co jesz

  • Kontroluj wszystko, co jesz, zwłaszcza jeśli często się przejadasz. Zapisywanie ilości kalorii, które pochłaniasz (na papierze lub w aplikacji), może pomóc ci zatrzymać cykl.
  • Staraj się jeść zdrowo przez cały miesiąc. Ogranicz produkty spożywcze zawierające rafinowane cukry.
  • Jedz produkty bogate w błonnik, takie jak owoce, warzywa, fasola, nasiona i produkty pełnoziarniste. Błonnik pomaga przedłużyć uczucie sytości na dłużej.

Unikaj pokus

  • Nie kupuj śmieciowego jedzenia. Trudniej je zjeść, jeśli nie ma go w domu. Zamiast tego kupuj półprodukty, aby tworzyć samemu zdrowe przekąski
  • Kiedy najdzie cię ochota na jedzenie, wypij szklankę wody z dodatkiem świeżych owoców lub mięty. Może to wystarczyć do ograniczenia uczucia głodu. Pomocna może być również guma do żucia lub lizak.
  • Gdy masz ochotę na coś słodkiego przygotuj koktajl ze świeżych owoców i jogurtu.

Stosuj zdrowy styl życia

  • Stres może prowadzić do impulsywnego jedzenia w czasie okresu. Ćwiczenia, regularny sen i utrzymywanie pozytywnego nastawienia może pomóc w radzeniu sobie ze stresem.
  • Pomocna może być rozmowa z innymi osobami, które rozumieją przez co przechodzisz. Być może będziesz w stanie wdrożyć niektóre z ich skutecznych strategii leczenia.

Kiedy powinnaś skontaktować się z lekarzem?

Nie wszyscy wymagają leczenia przedmiesiączkowego kompulsywnego jedzenia.

Jeśli czujesz, że objadasz się w innym czasie niż w dniach poprzedzających miesiączkę lub jeśli kompulsywne jedzenie powoduje znaczny przyrost masy ciała lub stres emocjonalny, powinnaś skonsultować się z lekarzem.

Leczenie zaburzeń odżywiania się obejmuje różne rodzaje porad psychologicznych, takie jak:

  • terapia poznawczo-behawioralna
  • psychoterapia interpersonalna
  • terapia dialektyczno-behawioralna

Terapia dialektyczno-behawioralna jest szczególnym rodzajem terapii poznawczo-behawioralnej z naciskiem na „regulację emocji” jako sposób na ograniczenie szkodliwych zachowań.

Można również stosować leki lub środki tłumiące apetyt.

Pragnienia przedmiesiączkowe są trudne do przezwyciężenia. Uzbrojenie się w wiedzę z wyprzedzeniem, zdrowa żywność i techniki radzenia sobie ze stresem mogą pomóc w walce z pragnieniami. Bądź świadoma tego, co jesz.

Jeśli pomimo wszelkich wysiłków trudno ci przestać jeść kompulsywnie, rozważ skorzystanie z profesjonalnej pomocy.