Skip to content

Co to są kapary i czy są zdrowe?

Czas czytania artykułu: 2 minut

Kapary to niedojrzałe pędy Capparis spinosa, krzewu powszechnie uprawianego w Hiszpanii, Włoszech i Grecji i są podstawą kuchni śródziemnomorskiej.

Zazwyczaj można je kupić jako solone lub marynowane. W kuchni pełnią zastosowanie jako przyprawa lub dodatek do potraw, takich jak pizza. Ponadto mają ogromny wpływ na odżywianie i mogą przynosić wiele korzyści zdrowotnych.

Czy warto jeść kapary?kapary

Kapary są bogate w sód, który odgrywa ważną rolę w regulowaniu równowagi płynów i poziomu ciśnienia krwi.

Zawierają również miedź, ważny minerał zaangażowany w metabolizm żelaza, produkcję energii i funkcjonowanie mózgu.

Dodatkowo zawierają również witaminę K, substancję, którą organizm potrzebuje do krzepnięcia krwi i zdrowia kości.

Korzyści z jedzenia kaparów

Kapary są bogate w przeciwutleniacze, takie jak kwercetyna i rutyna. Te dwa związki zostały dobrze przebadane pod kątem ich zdolności do łagodzenia stanu zapalnego, przyspieszania gojenia się ran i regulacji poziomu cukru we krwi

Niektóre badania sugerują, że przeciwutleniacze mogą zmniejszać stany zapalne i zapobiegać chorobom przewlekłym, takim jak choroby serca, nowotwory i cukrzyca typu 2.

Dodatkowo badania sugerują, że kapary mogą mieć silne właściwości w walce z cukrzycą. Niektóre składniki znajdujące się w kaparach mogą pomóc w lepszym zarządzaniu poziomem cukru we krwi poprzez zwiększenie wchłaniania cukru przez tkanki, zmniejszenie wchłaniania węglowodanów i ochronę komórek produkujących insulinę w trzustce.

Picie ekstraktu z kaparów 3 razy dziennie pomogło zapobiec skokom cukru we krwi i trójglicerydów. Przyjmowanie 400 mg ekstraktu kaparowego 3 razy dziennie przez 2 miesiące znacząco poprawia poziom glukozy we krwi na czczo i długoterminową kontrolę glikemii.

Wady z jedzenia kaparówkapary

Kapary są bogate w sód, zawierają prawie 9% zalecanego dziennego spożycia w 1 łyżce (9 gram). Chociaż sód jest ważny dla wielu aspektów zdrowia, spożywanie dużych ilości może podnieść poziom ciśnienia krwi, szczególnie wśród osób bardziej wrażliwych na jego działanie.

Wysokie ciśnienie krwi jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca i udaru mózgu. Ponadto diety wysokosodowe powiązano z innymi niekorzystnymi skutkami dla zdrowia, w tym zwiększonym ryzykiem raka żołądka. Z tego powodu najlepiej spożywać kapary z umiarem, zwłaszcza jeśli kontrolujesz spożycie soli lub stosujesz dietę niskosodową.

Możesz również wypłukać kapary przed spożyciem, aby zmniejszyć zawartość sodu.

Do czego można dodać kapary?

Kapary to wszechstronny składnik, który można łatwo dodać do różnych dań. Mają bogaty, słony oraz lekko pikantny smak, który pasuje do kanapek, sałatek i dań z makaronu.

Możesz użyć kaparów jako dodatku do domowej pizzy, sosów i dressingów lub użyć ich jako zamiennik ogórków kiszonych.

Podsumowanie

Kapary są szeroko stosowane jako przyprawa i dodatek w kuchni śródziemnomorskiej. Chociaż są niskokaloryczne i zawierają kilka ważnych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, są również bardzo bogate w sód, dlatego należy je spożywać z umiarem.

Dodawaj kapary do pizzy, dań z makaronu, sałatek, sosów i dressingów, aby intensyfikować smak i wartości odżywcze.