Skip to content

Skorupki jaj na stawy i osteoporozę

Czas czytania artykułu: 3 minut

Skorupki jaj są doskonałym źródłem wapnia, którego brakuje nam w codziennej diecie. Przyczyny są różne, jak niedobory spowodowane restrykcyjnymi dietami czy też zbyt mała ilością pożywienia. Dlatego warto poszukać tanich źródeł wapnia a przy okazji ograniczyć ilość odpadów kuchennych

Z czego się składają skorupki jaj?

Skorupka to ochronna warstwa zewnętrzna jaja. Składa się głównie z węglanu wapnia, powszechnej formy wapnia, białka i innych minerałów.

Wapń jest niezbędnym minerałem, występującym powszechnie w żywności, takiej jak produkty mleczne, warzywa liściaste i korzeniowe.

W ostatnich dziesięcioleciach sproszkowane skorupki jaja były używane jako naturalny suplement wapnia. Ponieważ zawierają około 40% wapnia. Jedna połowa skorupki jajka może dostarczyć ilość wapnia, potrzebną na cały dzień, czyli 1000 mg dziennie.

Czy sproszkowane skorupki jaj są zdrowe?skorupki

Węglan wapnia jest najbardziej powszechną formą wapnia występującą w przyrodzie, jest to również najtańszą i najszerzej dostępna formą wapnia w suplementach.

Badania potwierdzają, że skorupki jaj są bogate w wapń. Ponadto wchłaniają się równie skutecznie jak czysty węglan wapnia. Niektórzy sugerują nawet, że jego wchłanianie jest lepsze niż w przypadku suplementów z oczyszczonym węglanem wapnia.

Wykazano, że wchłanianie wapnia było nawet o 64% większe w przypadku proszku ze skorupek jaj w porównaniu z czystym węglanem wapnia. Naukowcy przypisali te efekty pewnym białkom znajdującym się w skorupkach jaj.

Skorupki jak zawierają najwięcej wapnia i białka, ale również niewielkie ilości innych minerałów, w tym strontu, fluoru, magnezu i selenu. Te minerały mogą również odgrywać rolę w zdrowiu kości.

Skorupki jaj na osteoporozę

Osteoporoza charakteryzuje się słabymi kośćmi i zwiększonym ryzykiem złamań.

Podeszły wiek jest jednym z najsilniejszych czynników ryzyka osteoporozy, ale niewystarczające spożycie wapnia może z czasem przyczyniać się do utraty masy kostnej i osteoporozy.

Jeśli w diecie brakuje wapnia, przyjmowanie jego suplementów może zaspokoić dzienne zapotrzebowanie. Proszek ze skorupek jaj jest tanią alternatywą.

Jedno badanie przeprowadzone na kobietach po menopauzie z osteoporozą wykazało, że przyjmowanie proszku ze skorupek jaj wraz z witaminą D3 i magnezem znacznie wzmocniło ich kości poprzez poprawę gęstości mineralnej.

Sproszkowana skorupka jaj może lepiej zmniejszyć ryzyko osteoporozy niż oczyszczony węglan wapnia.

Skorupki jaj na stawy

Błona w jajach znajduje się pomiędzy skorupką a białkiem jaja. Jest dobrze widoczna przy obieraniu gotowanego jaja. Nie jest ona częścią skorupki, ale jest do niej przymocowana. Podczas przygotowywania proszku ze skorupek w domu nie ma potrzeby zdejmowania tej błony.

Składa się ona głównie z białka pod postacią kolagenu. Zawiera również niewielkie ilości siarczanu chondroityny, glukozaminy i inne składniki odżywcze.

Mało prawdopodobne, aby ilości tych związków w błonie jaja miały znaczący wpływ na zdrowie, jednak niektóre badania pokazują, że regularne przyjmowanie suplementów z błony jaj może korzystnie wpływać na stawy.

Czy jedzenie skorupek jaj jest bezpieczne?

Jeśli prawidłowo przygotujemy proszek ze skorupek jaj, to powinien być on bezpieczny.

Ale musisz pamiętać o kilku rzeczach:

  • Nie próbuj połykać dużych fragmentów skorupki, ponieważ mogą one uszkodzić gardło i przełyk.
  • Skorupki jaj mogą być skażone bakteriami Salmonelli. Aby uniknąć ryzyka zatrucia pokarmowego, pamiętaj o ugotowaniu jajek przed zjedzeniem skorupki.

Naturalne suplementy wapnia mogą zawierać duże ilości metali ciężkich, w tym ołowiu, glinu, kadmu i rtęci. Natomiast ilość tych pierwiastków w skorupkach jest zwykle niższa niż w innych naturalnych źródłach wapnia, takich jak skorupki ostryg i nie powinny stanowić ryzyka.

Jak przygotować proszek ze skorupek jaj w domu?jaja

Możesz zrobić własny suplement ze skorupek w domu lub kupić gotowy w sklepie.

Proszek z jaj można przygotować w domu za pomocą tłuczka i moździerza. Opcjonalnie można użyć wałka do ciasta lub blendera i sita do odsiania większych cząstek.

Pamiętaj, przed spożyciem zmiel skorupki jajek na proszek lub bardzo małe kawałki. Gdy chcesz przechowywać proszek przez dłuższy czas, dobrze jest wysuszyć je przed ich zmiażdżeniem.

Proszek można dodawać do jedzenia lub wymieszać z wodą. Jedno z badań wykazało, że jednymi z najlepszych produktów spożywczych, do których można dodać proszek ze skorupek jaj jest chleb, spaghetti, pizza i panierowane, smażone mięso.

Ok. 2,5 g skorupek powinno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wapń osoby dorosłej.

Naukowcy obawiają się, że nadmierne spożycie wapnia może powodować problemy zdrowotne, takie jak kamienie nerkowe, i potencjalnie zwiększać ryzyko chorób serca.

Podsumowanie

Skorupki jaj są jednym z najtańszych źródeł wapnia, ale również jednym z najskuteczniejszych.

Gdy masz trudności z zaspokojeniem zapotrzebowania na wapń lub cierpisz na osteoporozę, proszek ze skorupek jest skuteczną i niedrogą alternatywą dla komercyjnych suplementów.

Badania pokazują, że wapń ze skorupek jaj jest dobrze wchłaniany i może wzmacniać kości osób z osteoporozą.

Przygotowanie proszku ze skorupek w domu jest łatwe. Po ugotowaniu i wysuszeniu można je zmiażdżyć tłuczkiem i moździerzem i wymieszać proszek z wodą lub dodać do jedzenia.