Skip to content

Kalarepa – wartości odżywcze, korzyści i zastosowania

Czas czytania artykułu: 4 minut

Kalarepa to warzywo należące do rodziny kapustowatych. Jest szeroko spożywana w Europie i Azji i zyskał popularność na całym świecie ze względu na swoje właściwości zdrowotne i kulinarne.

W tym artykule omówiono czym jest kalarepa, jej właściwości odżywcze, zalety i zastosowanie.

Co to jest kalarepa?

Kalarepa, jest warzywem krzyżowym a nie korzeniowym. Należy do rodzaju roślin Brassica i jest spokrewniona z kapustą, brokułem i kalafiorem.

Ma długą liściastą łodygę i okrągłą bulwę, która zwykle jest fioletowa, bladozielona lub biała. W środku jest zawsze biało-żółta.

Smak i konsystencja kalarepy są podobny do łodygi brokułu i kapusty, chociaż jest nieco słodsza.

Jest szeroko stosowana w sałatkach i zupach, ale można ją również piec lub podsmażać. Jej liście i łodygi są lekko chrupiące i gotują się podobnie do kapusty.

Właściwości odżywcze kalarepykalarepa

Kalarepa to doskonałe źródło składników odżywczych.

135 gramów surowej kalarepy dostarcza:

  • Kalorie: 36
  • Węglowodany: 8 gramów
  • Błonnik: 5 gramów
  • Białko: 2 gramy
  • Witamina C: 93% dziennego spożycia (GDA)
  • Witamina B6: 12% GDA
  • Potas: 10% GDA
  • Magnez: 6% GDA
  • Mangan: 8% GDA
  • Kwas foliowy: 5% GDA

Warzywo jest doskonałym źródłem witaminy C, silnego przeciwutleniacza, który chroni organizm przed uszkodzeniem przez wolne rodniki i odgrywa rolę w gojeniu ran, syntezie kolagenu, wchłanianiu żelaza i odporności.

Ponadto jest bogata w witaminę B6, która wspomaga zdrowie układu odpornościowego, metabolizm białek i produkcję czerwonych krwinek.

Jest również dobrym źródłem potasu, minerałów i elektrolitów, które są ważne dla zdrowia serca i równowagi płynów.

Wreszcie, 135 gramów kalarepy dostarcza około 17% dziennego zapotrzebowania na błonnik. Pomaga on w utrzymaniu zdrowia jelit i kontroli poziomu cukru we krwi.

Korzyści zdrowotne kalarepy

Kalarepa jest bardzo pożywna i oferuje różne korzyści zdrowotne.

Wysoka zawartość przeciwutleniaczy

Kalarepa zawiera szeroką gamę przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, antocyjany, izotiocyjaniany i glukozynolany. Są to związki roślinne, które chronią komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki, które w przeciwnym razie mogą zwiększyć ryzyko choroby.

Diety warzywne bogate w przeciwutleniacze, takie jak kalarepa, są związane ze zmniejszonym ryzykiem cukrzycy, chorób metabolicznych i przedwczesnej śmierci.

Skórka fioletowej kalarepy jest szczególnie bogata w antocyjany, rodzaj flawonoidów, który nadaje warzywom i owocom czerwony, fioletowy lub niebieski kolor. Wysokie spożycie antocyjanów wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca i osłabienia umysłowego.

Wszystkie kolorowe odmiany kalarepy są bogate w izotiocyjaniany i glukozynolany, które są silnymi przeciwutleniaczami związanymi z niższym ryzykiem niektórych nowotworów, chorób serca i stanów zapalnych.

Kalarepa wpływa na zdrowie jelit

Kalarepa jest bogata w błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny.

Ta pierwsza forma jest rozpuszczalna w wodzie i pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi i cholesterolu. Z drugiej strony nierozpuszczalny błonnik nie jest rozkładany w jelicie, pomagając zwiększyć masę stolca i promując regularne wypróżnienia.

Co więcej, błonnik jest głównym źródłem paliwa dla zdrowych bakterii jelitowych, takich jak Bifidobacteria i Lactobacilli.  Bakterie te wytwarzają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które odżywiają komórki jelit i mogą chronić przed chorobami serca i otyłością.

Ponadto zdrowy mikrobiom jelitowy wiąże się ze zdrowszym układem odpornościowym i mniejszym ryzykiem otyłości i chorób jelit.

Kalarepa może obniżyć ryzyko chorób serca

Kalarepa zawiera silne związki roślinne zwane glukozynolanami i izotiocyjanianami, które występują głównie w warzywach krzyżowych.

Wysokie spożycie glukozynolanów wiąże się z niższym ryzykiem chorób serca ze względu na zdolność tego związku do rozszerzania naczyń krwionośnych i zmniejszania stanu zapalnego. Ponadto izotiocyjaniany mają właściwości przeciwutleniające, które mogą zapobiegać odkładaniu się płytki w tętnicach.

Długoterminowe badanie wykazało, że diety bogate w warzywa kapustne wiązały się z 13% niższym ryzykiem zgonu z powodu chorób serca na każde 10-gramowe zwiększenie spożycia błonnika dziennie.

Ponadto fioletowa kalarepa jest bogata w antocyjany, które, jak wykazano, obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko zawału serca.

Wreszcie dieta bogata w błonnik może chronić przed chorobami serca. Jeden przegląd 15 badań wykazał, że dieta bogata w ten składnik odżywczy zmniejszyła ryzyko zgonu z powodu chorób serca o 24% w porównaniu z dietami o niskiej zawartości błonnika.

Wspiera układ odpornościowy

Składniki odżywcze kalarepy mogą wspierać układ odpornościowy.

To warzywo jest bogate w witaminę B6, która jest ważna dla wielu funkcji, w tym metabolizmu białek, rozwoju czerwonych krwinek i funkcji odpornościowych.

Witamina B6 bierze udział w produkcji białych krwinek i limfocytów T, które są typami komórek odpornościowych, zwalczające obce substancje i są kluczem do zdrowego układu odpornościowego. Niedobór tego składnika odżywczego wiąże się z jego osłabieniem.

Dodatkowo kalarepa jest doskonałym źródłem witaminy C, która może wspierać działanie białych krwinek, a ostatecznie wzmocnić układ odpornościowy.

Jak dodać kalarepę do swojej diety?warzywa

Kalarepę można znaleźć w większości sklepów spożywczych.

Surową można posiekać lub zetrzeć na sałatkę lub zjeść jako chrupiącą przekąskę z hummusem. Możesz obrać skórkę, ponieważ niektórzy uważają ją za zbyt twardą.

Można ją również obrobić na wiele sposobów, na przykład gotować, smażyć lub piec.

Jej liście można dodawać do sałatki, smażyć na patelni lub dodawać do zup.

Co więcej, bulwa może zastąpić chrupiące warzywa, takie jak brokuły, kapustę, rzodkiewkę i ziemniaki, a liście można zastąpić jarmużem, szpinakiem lub inną zieleniną.

Podsumowując

Kalarepa jest pełna składników odżywczych, które są powiązane z różnymi korzyściami zdrowotnymi.

Jest bogata w błonnik, który jest ważny dla zdrowego jelita i prawidłowego trawienia.

Ponadto wiele składników odżywczych i związków roślinnych wspiera układ odpornościowy i może zmniejszyć ryzyko chorób serca, niektórych nowotworów i stanów zapalnych.

Jeśli chcesz eksperymentować z nowymi warzywami, kalarepa jest łatwym i wszechstronnym składnikiem, który możesz dodać do swoich potraw.