Skip to content

Pasternak czy pietruszka- jak rozróżnić?

Czas czytania artykułu: 2 minut

Jeżeli zdarzyło ci się kupić pietruszkę, ale smakiem odbiegała od tego, co znasz, to możliwe, że to był pasternak. Sprzedawcy wystawiają do sprzedaży korzeń pasternaku, (który ma udawać korzeń pietruszki). Dzieje się tak, ponieważ ma niższą cenę niż pietruszka. Natomiast ich wygląd jest bardzo do siebie zbliżony.

Pietruszkę i pasternak (pastinaca sativa) używa się do różnych potraw.

pasternak

Pasternak w smaku jest bardziej słodki niż pietruszka, dlatego dawniej był używany do słodzenia.

Nie ma tak specyficznego i silnego aromatu, jak pietruszka, dlatego może być używany nie tylko jako przyprawa, ale jako samodzielne danie.

Można z niego ugotować zupę a starty lub posiekany używać do surówek. W formie pure może zastąpić ziemniaki. Można także go smażyć z innymi warzywami lub robić z niego chipsy.

Gotowany korzeń używa się do gulaszu i potrawek.

Ze startych korzeni można wykonywać placki w taki sam sposób, jak placki ziemniaczane.

Karmelizowany pasternak można podawać jako deser.

Różnice morfologiczne

Pietruszka:

  • kolor blady, prawie biały,
  • czysty, świeży zapach,
  • zwykle mają długi, smukły, zwężający się kształt,
  • smak oraz zapach bardzo aromatyczne,
  • sprzedawana jako sam korzeń lub z natką.

Pasternak:

  • kolor kremowy, prawie żółtawy,
  • ma dość ostry zapach, który niektórzy ludzie uważają za nieprzyjemny,
  • ma kształt podobny do marchwi, ale wydaje się bardziej bulwiasty,
  • słodkawy, orzechowy smak,
  • stosowany jako zamiennik smakowy marchewki,
  • rzadko jest sprzedawany z liśćmi,
  • w przeszłości wykorzystywany jako środek słodzący,
  • posiada zagłębienie wokół nasady, z której wyrastają liście.

Pasternak- Właściwości zdrowotne

  • Jest bogaty w przeciwutleniacze, w tym zawiera witaminę C i poliacetyleny, które mogą zapobiegać stresowi oksydacyjnemu i chorobom przewlekłym, takim jak rak, cukrzyca i choroby serca.
  • Jest bogaty w błonnik, który może wspierać regularność wypróżnień, poprawiać zdrowie układu pokarmowego, regulować poziom cukru we krwi i poprawiać zdrowie serca.
  • Ma niską kaloryczność, ale zawiera dużą ilość wody i błonnika, co może przynieść korzyści w utracie wagi.
  • Jako bogate źródło witaminy C i przeciwutleniaczy, może wzmocnić funkcję odpornościową i zoptymalizować zdrowie.

    Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.