Jogurt jest spożywany przez ludzi od setek lat.

Jest bardzo pożywny, a jego regularne spożywanie może poprawić kilka aspektów twojego zdrowia.

Na przykład stwierdzono, że jogurt zmniejsza ryzyko chorób serca i osteoporozy, a także pomaga w kontrolowaniu masy ciała.

W tym artykule opisano 7 popartych naukowo korzyści zdrowotnych jogurtu.

Co to jest jogurt i jak jest wytwarzany?

Jogurt jest popularnym produktem mleczarskim wytwarzanym przez bakteryjną fermentację mleka.

Bakterie używane do produkcji jogurtu nazywane są „kulturami jogurtowymi”, które fermentują laktozę, naturalny cukier znajdujący się w mleku.

W wyniku tego procesu powstaje kwas mlekowy, substancja, która powoduje “zwijanie” się białek mleka, nadając jogurtowi jego niepowtarzalny smak i konsystencję.

Jogurt można wytwarzać ze wszystkich rodzajów mleka. Odmiany wykonane z odtłuszczonego mleka są uważane za beztłuszczowe, podczas gdy odmiany z pełnego mleka są uważane za pełnotłuste.

Jogurt naturalny bez dodatku barwników jest białym, gęstym płynem o ostrym smaku.

Niestety większość marek handlowych zawiera dodatkowe składniki, takie jak cukier i sztuczne aromaty smakowe. Te jogurty nie są dobre dla twojego zdrowia.

Z drugiej strony zwykły, niesłodzony jogurt oferuje wiele korzyści zdrowotnych.

Więc bez zbędnych ceregieli, oto 7 naukowych korzyści zdrowotnych jogurtu naturalnego.

1. Jest bogaty w ważne składniki odżywcze

Jogurt zawiera prawie wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje twoje ciało.

Jest znany z tego, że zawiera dużo wapnia, minerału niezbędnego dla zdrowych zębów i kości. Tylko jedna filiżanka zapewnia 49% dziennego zapotrzebowania na wapń.

Ma również wysoką zawartość witamin z grupy B, szczególnie witaminy B12 i ryboflawiny, które mogą chronić przed chorobami serca i niektórymi wadami wrodzonymi układu nerwowego.

Jedna filiżanka zapewnia również 38% dziennego zapotrzebowania na fosfor, 12% na magnez i 18% na potas. Minerały te są niezbędne w wielu procesach biologicznych, takich jak regulacja ciśnienia krwi, metabolizmu i zdrowia kości.

2. Jogurt ma wysoką zawartość białka

Jogurt zapewnia imponującą ilość białka, około 12 gramów w 200 gramach produktu.

Wykazano, że białko wspomaga metabolizm, zwiększając wydatek energetyczny lub liczbę kalorii spalanych w ciągu dnia.

Dostarczenie wystarczającej ilości białka jest również ważne dla regulacji apetytu, ponieważ zwiększa produkcję hormonów sygnalizujących sytość. Może automatycznie zmniejszać ogólną liczbę spożywanych kalorii, co jest korzystne dla kontroli masy ciała.

W jednym badaniu osoby, które podjadały jogurt, były mniej głodne i spożywały o 100 kalorii mniej podczas kolacji, w porównaniu do tych, które jadły przekąski o niższej zawartości białka z taką samą ilością kalorii.

3. Niektóre odmiany mogą korzystnie wpływać na trawienie

Niektóre rodzaje jogurtów zawierają żywe bakterie lub probiotyki, które były albo częścią kultury startowej, lub dodawane po pasteryzacji.

Mogą być korzystne dla zdrowia układu trawiennego po ich spożyciu.

Niestety wiele jogurtów jest pasteryzowanych, czyli poddane obróbce cieplnej, która zabija pożyteczne bakterie.

Aby upewnić się, że jogurt zawiera skuteczne probiotyki, poszukaj takiego, który zawiera żywe, aktywne kultury, wymienione na etykiecie.

Wykazano, że niektóre rodzaje probiotyków występujących w jogurcie, takie jak Bifidobacteria i Lactobacillus , zmniejszają nieprzyjemne objawy zespołu jelita drażliwego (IBS), który jest częstym zaburzeniem dotykającym okrężnicę.

4. Jogurt może wzmocnić układ odpornościowy

Regularne spożywanie jogurtu – zwłaszcza jeśli zawiera probiotyki – może wzmocnić układ odpornościowy i zmniejszyć prawdopodobieństwo zarażenia się chorobą.

Wykazano, że probiotyki zmniejszają stany zapalne , co wiąże się z kilkoma stanami chorobowymi, od infekcji wirusowych po zaburzenia jelitowe.

Badania pokazują, że w niektórych przypadkach probiotyki mogą również pomóc zmniejszyć częstość występowania, czas trwania i nasilenie przeziębienia.

Ponadto właściwości wzmacniające jogurtu są częściowo spowodowane zawartością magnezu, selenu i cynku, które są śladowymi minerałami znanymi z roli, jaką odgrywają w zdrowiu układu odpornościowego.

Jogurty wzbogacone w witaminę D mogą jeszcze bardziej poprawić odporność immunologiczną. Witamina D została zbadana pod kątem jej potencjału w zakresie zapobiegania chorobom, takim jak przeziębienie i grypa.

5. Może chronić przed osteoporozą

Jogurt zawiera niektóre kluczowe składniki odżywcze dla utrzymania zdrowia kości, w tym wapń, białko, potas, fosfor i czasami witaminę D.

Wszystkie te witaminy i minerały są szczególnie pomocne w zapobieganiu osteoporozie, schorzeniu charakteryzującemu się osłabieniem kości. A powszechny u osób starszych.

Osoby z osteoporozą mają niską gęstość kości i są bardziej narażone na ich złamania.

Jednak badania pokazują, że codzienne spożywanie co najmniej trzech porcji produktów mlecznych, takich jak jogurt, może pomóc zachować masę kostną i ich siłę.

6. Może korzystnie wpływać na zdrowie serca

Jogurt jest tłustym produktem, dlatego jego zdrowotność jest często kontrowersyjna. Zawiera głównie tłuszcze nasycone, z niewielką ilością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wcześniej uważano, że tłuszcz nasycony powoduje choroby serca, ale obecne badania pokazują, że tak nie jest. Niemniej jednak beztłuszczowe i niskotłuszczowe odmiany jogurtów są nadal popularne.

Nie ma wyraźnych dowodów na to, że tłuszcz w jogurcie jest szkodliwy dla zdrowia. W rzeczywistości może korzystnie wpłynąć na zdrowie serca.

Ponadto wykazano, że produkty mleczne, takie jak jogurt, pomagają obniżyć wysokie ciśnienie krwi, które jest głównym czynnikiem ryzyka chorób serca. Efekty wydają się najbardziej widoczne u osób, u których zdiagnozowano już wysokie ciśnienie krwi.

7. Może pomóc w utrzymaniu wagi

Jogurt ma kilka właściwości, które mogą pomóc w kontrolowaniu masy ciała.

Na początek ma wysoką zawartość białka, które wraz z wapniem zwiększa poziom hormonów zmniejszających apetyt, takich jak peptyd YY i GLP-1.

Ponadto kilka badań wykazało, że spożycie jogurtu wiąże się z niższą masą ciała, procentem tkanki tłuszczowej i obwodem talii.

Jeden przegląd wykazał, że spożywanie pełnotłustych produktów mlecznych, w tym jogurtu, może zmniejszyć częstość występowania otyłości. Jest to sprzeczne z tym, co wcześniej sądzono o przyjmowaniu tłuszczu i przybieraniu na wadze.