Kawa jest jednym z najbardziej lubianych napojów na świecie.

Rocznie na całym świecie spożywamy blisko 8,6 miliarda kg kawy ( 1 ).

Ale czy jej regularne spożywanie jest naprawdę zdrowe?

Kawa może chwilowo podwyższyć ciśnienie krwi

Badania wskazują, że kawa może zwiększyć ciśnienie krwi przez krótki czas po jej wypiciu.

Przegląd 34 badań wykazał, że spożycie 200–300 mg kofeiny z kawy  (w przybliżeniu ilość, którą można spożyć w 1,5–2 filiżankach) spowodowało średni wzrost skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi o odpowiednio 8 i 6 mm Hg ( 2 ).

Efekt ten obserwowano do trzech godzin po konsumpcji, a wyniki były podobne u osób z normalnym ciśnieniem krwi jak i u tych z podwyższonym ciśnieniem krwi przed badaniem.

Co ciekawe, regularne spożywanie kawy nie wiąże się z takim samym efektem. Co może być spowodowane tolerancją na kofeinę, która rozwija się przy codziennym jej spożyciu ( 2 ).

W oparciu o te dane po wypiciu filiżanki kawy może wystąpić niewielki lub umiarkowany wzrost ciśnienia krwi – szczególnie jeśli pijesz ją rzadko.

Potencjalne efekty długoterminowe

Obecne badania sugerują, że dla osób z wysokim ciśnieniem krwi codzienne spożywanie kawy nie będzie miało znaczącego wpływu na ciśnienie krwi lub ogólne ryzyko chorób serca ( 2 ).

W rzeczywistości kawa może nawet przynieść pewne korzyści zdrowotne. Poprawia samopoczucie, przyspiesza tempo metabolizmu, zawiera ważne składniki odżywcze, zmniejsza ryzyko zachorowań na Alzheimera.

W przypadku zdrowych osób badania wskazują, że picie 3–5 filiżanek kawy dziennie wiąże się z 15% redukcją ryzyka chorób serca i niższym ryzykiem przedwczesnej śmierci (3).

Kawa zawiera wiele związków bioaktywnych, o których wiadomo, że mają silne działanie przeciwutleniające i mogą zmniejszać stres oksydacyjny w organizmie (4).

Niektórzy badacze twierdzą, że korzyści zdrowotne kawy mogą przeważać te negatywne u osób pijących ją regularnie ( 2 ).

Potrzebne są jednak dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób kawa wpływa na zdrowie człowieka w perspektywie długoterminowej. Na razie wydaje się być całkowicie bezpieczna i jej picie może być nawet przydatnym nawykiem.

Czy powinieneś unikać kawy, jeśli masz wysokie ciśnienie krwi?

U większości osób umiarkowane spożycie kawy raczej nie będzie miało znaczącego wpływu na ciśnienie krwi lub ryzyko chorób serca. Nawet jeśli wcześniej zdiagnozowano u nich wysokie ciśnienie krwi.

Niektóre związki bioaktywne obecne w kawie mogą dostarczać korzyści zdrowotne, w tym zmniejszyć stres oksydacyjny i stany zapalne ( 2 , ).

Natomiast nadmierne narażenie na kofeinę nie jest zalecane, szczególnie jeśli masz już wysokie ciśnienie krwi.

Jeśli nie pijesz kawy regularnie, lepiej odczekać do momentu, aż ciśnienie krwi będziesz mieć pod kontrolą.

Pamiętaj, że jedzenie lub picie zbyt dużej ilości czegokolwiek może prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych – kawa nie jest wyjątkiem. Zawsze ważne jest utrzymanie równowagi w stylu życia i w nawykach żywieniowych.