Skip to content

Ocet balsamiczny- 7 korzyści dla zdrowia

Czas czytania artykułu: 3 minut

Ocet balsamiczny to ciemnobrązowy ocet wytwarzany z niesfermentowanego soku winogronowego. Znany jest z charakterystycznego, wyrazistego i cierpkiego smaku. Prawdziwy ocet balsamiczny leżakuje w beczkach miesiącami, a nawet latami i może być dość drogi. Ocet balsamiczny stał się popularnym składnikiem przetworów spożywczych, zwłaszcza sosów do sałatek i marynat. Ludzie używają go jako niskotłuszczowego dodatku oraz w zdrowej dla serca diecie.

Sugeruje się, że ocet balsamiczny może przyczynić się do utraty wagi, niskiego poziomu cholesterolu, a nawet polepszenia wyglądu cery.

Pomaga obniżyć poziom cholesterolu

Ze wszystkich zalet octu balsamicznego ta jest prawdopodobnie najlepiej udokumentowana. Ocet balsamiczny to doskonały wybór dla osób, które chcą utrzymać lub obniżyć poziom cholesterolu.

Przeciwutleniacze znajdujące się w occie balsamicznym uderzające w wolne rodniki, które są toksyczne dla organizmu i podnoszą poziom LDL (niezdrowego cholesterolu). Spożywając ocet balsamiczny, możesz przyjąć wystarczająco dużo, aby pomóc swojemu ciału chronić się przed zatkanymi tętnicami.

Pomaga w zdrowym trawieniu

Głównym składnikiem aktywnym octu balsamicznego jest kwas octowy, który zawiera szczepy bakterii probiotycznych. Te probiotyki nie tylko konserwują żywność, mogą również umożliwiać zdrowe trawienie i poprawiać zdrowie jelit.

Posiadanie tych zdrowych bakterii zwanych mikrobiomem jelitowym przynosi również pozytywne korzyści dla układu odpornościowego. Związki probiotyczne w kwasie octowym mogą być jednym z powodów, dla których niektórzy ludzie przysięgają, że ocet balsamiczny sprawia, że ​​czują się syci.

Wspomaga odchudzanie

Rodzina octów znana jest ze swoich właściwości przeciw otyłości, a ocet balsamiczny nie jest wyjątkiem. Jak wspomniano powyżej, ocet balsamiczny zawiera związki probiotyczne, które pomagają czuć się pełniejszym przez dłuższy czas.

W przeciwieństwie do innych substancji smakowych, takich jak masło i majonez, ocet balsamiczny nie zawiera tłuszczu. Chociaż nie jest to magiczna mikstura odchudzająca, istnieje powód, by wierzyć, że włączenie octu balsamicznego do diety pomoże Ci osiągnąć cele związane z odchudzaniem.

Jest przyjazny dla cukrzycy

Ocet balsamiczny jest sprawdzonym źródłem antyglikemicznym. W przeglądzie z 2006 r. wykazano nawet, że po spożyciu octu osoby z insulinoopornością doświadczają unormowanego poziomu cukru we krwi przez okres do pięciu godzin.

Używanie octu balsamicznego jako przyprawy może sprawić, że posiłki będą bardziej przyjazne dla cukrzyków i pomoże uniknąć skoków poziomu cukru we krwi, które występują po jedzeniu.

Poprawia krążenie krwi

Ocet balsamiczny zawiera polifenole, które są badane pod kątem działania na układ sercowo-naczyniowy. Być może nie myślisz o tym często, ale ocet balsamiczny jest produktem owocowym, ponieważ robi się go z winogron.

Winogrona znane są z tego, że zapobiegają agregacji płytek krwi, co może zapobiegać chorobom serca. To może być jeden z powodów, dla których społeczności śródziemnomorskie od wieków używają octu balsamicznego jako składnika „leczniczego” i „przeciwstarzeniowego”.

Może pomóc w nadciśnieniu

Korzyści octu balsamicznego dla układu sercowo-naczyniowego obejmują również ciśnienie krwi. Badanie z 2001 roku wykazało, że szczury z nadciśnieniem miały lepsze ciśnienie krwi po spożyciu octu przez dłuższy czas.

Spożywając 1- 2 łyżeczek octu balsamicznego jako dressingu lub marynaty, nie tylko sprawi, że jedzenie jest smaczniejsze, ale także pomaga zdrowiu serca.

Może poprawić cerę

Inne rodzaje octu, jak ocet jabłkowy, mogą być bardziej atrakcyjne jako miejscowe środki przeciwtrądzikowe, ponieważ zapach octu balsamicznego jest dość ostry.

Ciemny, podatny na poplamienie kolor octu balsamicznego może również zniechęcić Cię do nakładania go bezpośrednio na twarz. Ale ocet balsamiczny zawiera zarówno kwas octowy, jak i związki przeciwbakteryjne, a także przeciwutleniacze. Spożywanie octu balsamicznego w ramach regularnej diety może sprawić, że Twoja skóra będzie wyglądać czyściej, a cera będzie jaśniejsza.

Zagrożenia i skutki uboczne

Według jednego z przeglądów literatury ryzyko związane z octem balsamicznym jest niskie w porównaniu z potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi.

Jeśli pijesz ocet balsamiczny, może dojść do zapalenia gardła i uszkodzenia przełyku. Istnieją przypadki, w których picie octu może powodować ból brzucha lub uszkodzić wyściółkę żołądka. Uważaj, aby monitorować, ile octu spożywasz.

Natychmiast przestań używać octu balsamicznego, jeśli uważasz, że przyczynia się on do zgagi lub problemów żołądkowych.

Jak stosować ocet balsamiczny w kuchni?

Glazura balsamiczna

Glazura balsamiczna to łatwy sposób na włączenie octu balsamicznego do swojej diety. Wszystko czego potrzebujesz to cukier, sól i wysokiej jakości octu balsamicznego.

Wymieszaj 500 ml octu balsamicznego z 1/2 szklanki cukru i 1 łyżeczką mielonej soli morskiej.

Umieść garnek na średnim ogniu i zagotuj mieszankę, aż zredukuje się do 250 ml, pamiętaj, aby od czasu do czasu ją wymieszać. Powstała glazura będzie gęsta i syropowata.

Pozostaw ją do ostygnięcia i przechowuj w hermetycznym pojemniku.

Sałatka caprese

Aby uzyskać dawkę przeciwutleniaczy, witaminy C i witaminy K, wypróbuj ten klasyczny przepis.

Będziesz potrzebować:

  • 2-3 pomidory
  • 20 dkg sera mozzarella
  • 2-3 łyżki stołowe octu balsamicznego
  • 2-3 łyżki stołowe oliwy z oliwek
  • świeże liście bazylii
  • sól morska

Pomidory pokrój wzdłuż. Pomiędzy plastry pomidora włóż cienko pokrojony świeży ser mozzarella. Nałóż bazylię na pomidory i mozzarellę. Skrop oliwą z oliwek, solą morską i octem balsamicznym do smaku.

Podsumowanie

Ocet balsamiczny to bezpieczny dodatek do żywności, który nie zawiera tłuszczu i bardzo mało naturalnego cukru. Udowodniono, że skutecznie obniża poziom cholesterolu i stabilizuje ciśnienie krwi. Niektóre badania sugerują, że może również działać jako środek tłumiący apetyt i zawiera szczepy bakterii probiotycznych. Można go również łatwo dodać do jedzenia, ponieważ smakuje pysznie.

Chociaż korzyści zdrowotne octu balsamicznego są nadal badane i nie są w pełni zrozumiałe, nie ma powodu, aby nie dodawać octu balsamicznego do swojej diety.