Skip to content

Rumianek – 5 korzyści zdrowotnych jakie przynosi jego picie

Czas czytania artykułu: 4 minut

Herbata rumiankowa to popularny napój, który ma wiele właściwości zdrowotnych. Rumianek to zioło pochodzące z przypominających stokrotki kwiatów z rodziny astrowatych. Jest spożywany od wieków jako naturalny środek na kilka schorzeń.

Wiele osób lubi herbatę rumiankową jako bezkofeinową alternatywę dla czarnej lub zielonej herbaty i ze względu na jej ziemisty, nieco słodki smak.

Ponadto rumianek zawiera przeciwutleniacze, które mogą odgrywać rolę w obniżaniu ryzyka wystąpienia wielu chorób, w tym serca i raka. Rumianek ma również właściwości wspomagające sen i trawienie.

W tym artykule omówimy 5 potencjalnych korzyści zdrowotnych wynikających z picia herbaty rumiankowej.

1. Rumianek może poprawić jakość snurumiankowa rumiankiem

Rumianek ma wyjątkowe właściwości, które mogą wpływać na jakość Twojego snu .

Zawiera apigeninę, przeciwutleniacz, który wiąże się z określonymi receptorami w mózgu. Co może sprzyjać senności i zmniejszać bezsenność lub chroniczną niezdolność do snu.

W jednym z badań kobiety po porodzie, które piły herbatę rumiankową przez 2 tygodnie, zgłaszały lepszą jakość snu w porównaniu z grupą, która nie piła rumianku. Miały również mniej objawów depresji, która często wiąże się z problemami ze snem.

Inne badanie wykazało, że osoby, które spożywały 270 mg ekstraktu z rumianku 2 razy dziennie przez 28 dni, miały o 1/3 mniej nocnych przebudzeń i zasypiały 15 minut szybciej niż osoby, które nie spożywały ekstraktu.

Odkrycia te są obiecujące, ale potrzeba więcej badań, aby określić wpływ herbaty rumiankowej na sen. Niemniej jednak picie rumianku przed snem jest z pewnością warte wypróbowania, jeśli masz problemy z zasypianiem lub utrzymaniem snu.

2. Rumianek może pomagać na trawienie

Prawidłowe trawienie jest niezwykle ważne dla ogólnego stanu zdrowia. Rumianek może być skuteczny w promowaniu lepszego trawienia, zmniejszając ryzyko niektórych schorzeń żołądkowo-jelitowych.

Kilka badań wykazało, że ekstrakt z rumianku może chronić przed biegunką u myszy. Przypisuje się to jego właściwościom przeciwzapalnym.

W innym badaniu na szczurach stwierdzono, że rumianek jest pomocny w zapobieganiu wrzodom żołądka, ponieważ może zmniejszać kwasowość żołądka i hamować rozwój bakterii, które przyczyniają się do rozwoju wrzodów.

Pomimo tych odkryć potrzeba więcej badań na ludziach, aby potwierdzić rolę rumianku w trawieniu.

Niemniej jednak istnieje wiele teorii, że picie herbaty rumiankowej działa kojąco na żołądek. Od lat jest stosowana w leczeniu wielu dolegliwości trawiennych, w tym nudności i gazów.

3. Może chronić przed niektórymi rodzajami nowotworów

Przeciwutleniacze znajdujące się w herbacie rumiankowej są powiązane z mniejszą częstością występowania niektórych rodzajów raka.

Rumianek zawiera apigeninę, będącą przeciwutleniaczem. Wykazano, że apigenina zwalcza komórki rakowe, zwłaszcza piersi, przewodu pokarmowego, skóry, prostaty i macicy.

Ponadto w jednym badaniu zaobserwowano, że osoby, które piły herbatę rumiankową 2–6 razy w tygodniu, były znacznie mniej narażone na raka tarczycy niż osoby, które jej nie piły.

Odkrycia te są obiecujące, ale konieczne są bardziej jakościowe badania na ludziach.

4. Rumianek a poziom cukru we krwi

Picie herbaty rumiankowej może pomóc w obniżeniu poziomu cukru we krwi. Jego właściwości przeciwzapalne mogą zapobiegać uszkodzeniom komórek trzustki, które występują, gdy poziom cukru we krwi jest chronicznie podwyższony.

Zdrowie Twojej trzustki jest niezwykle ważne, ponieważ wytwarza ona insulinę, hormon odpowiedzialny za usuwanie cukru z krwi.

W jednym badaniu z udziałem osób z cukrzycą, które piły codziennie herbatę rumiankową do posiłków przez 8 tygodni, miały znacznie niższy średni poziom cukru we krwi niż osoby, które piły wodę.

Ponadto kilka badań na zwierzętach sugeruje, że herbata rumiankowa może znacznie obniżyć poziom cukru we krwi na czczo, a także może być korzystna w zapobieganiu skokom cukru we krwi po jedzeniu.

Większość dowodów dotyczących roli herbaty rumiankowej w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi opiera się na wynikach badań na zwierzętach. Niemniej jednak są one obiecujące.

5. Rumianek może poprawić zdrowie serca

Herbata rumiankowa jest bogata we flawony, klasę przeciwutleniaczy. Badano je pod kątem ich potencjału obniżania ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu, które są ważnymi markerami ryzyka chorób serca.

Jedno badanie z udziałem pacjentów z cukrzycą wykazało, że ci, którzy pili herbatę rumiankową do posiłków, odnotowali znaczącą poprawę ich całkowitego cholesterolu, trójglicerydów i „złego” cholesterolu LDL w porównaniu z osobami, które piły wodę.

Konieczne są dalsze badania, aby potwierdzić rolę herbaty rumiankowej w promowaniu zdrowia serca, ale z pewnością nie zaszkodzi włączenie jej do diety.

Inne potencjalne korzyści zdrowotne rumiankurumianka

Korzyści zdrowotne herbaty rumiankowej są w większości niepotwierdzone i nie są poparte badaniami naukowymi:

  • Wzmacnia zdrowie układu odpornościowego: Herbata rumiankowa jest często promowana jako sposób zapobiegania i leczenia przeziębienia, ale brakuje na to dowodów. Mówi się również, że łagodzi ból gardła.
  • Łagodzi lęk i depresję: Istnieją pewne dowody, że rumianek może zmniejszać nasilenie lęku i depresji. Opiera się to głównie na stosowaniu go w aromaterapii lub przyjmowaniu jako suplementu.
  • Poprawia zdrowie skóry: Mówi się, że nakładanie produktów kosmetycznych z rumiankiem, takich jak balsamy, kremy pod oczy i mydła, może nawilżać i pomagać w zmniejszaniu stanu zapalnego skóry.
  • Zapobiega utracie masy kostnej: Niektórzy twierdzą, że herbata rumiankowa może odgrywać rolę w zapobieganiu utracie masy kostnej, która prowadzi do stanów takich jak osteoporoza. Jednak dowody na to są słabe.

Chociaż te teorie nie mają dowodów, nie oznacza, że są fałszywe. Po prostu nie zostały jeszcze zbadane.

Niekorzystne skutki picia rumianku

Picie herbaty rumiankowej jest zazwyczaj bezpieczne dla ludzi.

Istnieją doniesienia o alergiach na rumianek u osób uczulonych na rośliny z rodziny stokrotek, takie jak ambrozja i chryzantemy.

Ponadto kosmetyki zawierające rumianek mogą działać drażniąco na oczy, jeśli mają z nimi bezpośredni kontakt. Może to prowadzić do zapalenia spojówek, czyli zapalenia błony śluzowej oka.

Należy również zauważyć, że bezpieczeństwo herbaty rumiankowej nie zostało potwierdzone u małych dzieci, kobiet w ciąży lub karmiących oraz osób z chorobami wątroby lub nerek.

Niemniej jednak nie było żadnych doniesień o zagrażających życiu działaniach niepożądanych lub toksyczności po wypiciu herbaty rumiankowej.

Podsumowanie

Herbata rumiankowa to zdrowy napój. Jest bogaty w silne przeciwutleniacze, które mogą przynosić różne korzyści zdrowotne, w tym zmniejszać ryzyko raka i chorób serca.

Chociaż badania dotyczące herbaty rumiankowej są obiecujące, po prostu nie było ich wystarczająco dużo, aby wyciągnąć wnioski na temat jej wpływu na zdrowie.

Wiele badań dotyczących rumianku przeprowadzono na zwierzętach lub w laboratorium, a ich wyników nie można przełożyć na ludzi.

Niemniej jednak rumianek jest bardzo bezpieczny do picia. Wiele osób lubi go ze względu na jego wyśmienity smak i kojący aromat.

Jeśli chcesz poznać potencjalne zalety rumianku, zdecydowanie warto włączyć go do swojej diety.