Skip to content

Żeń-szeń – 7 korzyści zdrowotnych potwierdzonych przez naukę

Czas czytania artykułu: 5 minut

Żeń-szeń był używany od wieków w tradycyjnej medycynie chińskiej. Tę wolno rosnącą, niską roślinę o mięsistych korzeniach można sklasyfikować na trzy sposoby, w zależności od tego, jak długo jest uprawiana: świeżą, białą lub czerwoną.

Żeń-szeń świeży zbiera się przed upływem 4 lat, biały 4-6 lat, a czerwony po 6 lub więcej latach.

Istnieje wiele rodzajów tego zioła, ale najbardziej popularne to żeń-szeń amerykański ( Panax quinquefolius ) i żeń-szeń azjatycki ( Panax ginseng ).

Żeń-szeń amerykański i azjatycki różnią się stężeniem związków aktywnych i wpływem na organizm. Uważa się, że amerykański działa uspokajająco, natomiast odmiana azjatycka ma działanie pobudzające.

Żeń-szeń zawiera dwa istotne związki: ginsenozyd i gintonin. Te związki uzupełniają się wzajemnie, zapewniając korzyści zdrowotne.

Oto 7 opartych na dowodach korzyści zdrowotnych wynikających z żeń-szenia.

1. Silny przeciwutleniacz, który zmniejsza stan zapalnyżeń-szeń

Ma korzystne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Niektóre badania wykazały, że wyciągi z żeń-szenia i związki ginsenozydów mogą hamować stan zapalny i zwiększać zdolności antyoksydacyjne w komórkach.

Na przykład, wykazano, że ekstrakt z czerwonego żeń-szenia koreańskiego zmniejsza stan zapalny i poprawia działanie przeciwutleniające na komórki skóry u osób z wypryskami.

Większe badanie kobiet po menopauzie, które codziennie przez 12 tygodni przyjmowały 3 gramy czerwonego żeń-szenia wykazało, że może pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny poprzez zwiększenie aktywności enzymów antyoksydacyjnych.

2. Może korzystnie wpływać na funkcjonowanie mózgu

Może pomóc poprawić funkcje mózgu, takie jak pamięć, zachowanie i nastrój.

Niektóre badania pokazują, że składniki tej rośliny, takie jak ginsenozydy i związek K, mogą chronić mózg przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki.

Jedno badanie dotyczące zdrowych osób, które spożywały 200 mg żeń-szenia Panax dziennie przez 4 tygodnie. Wykazało poprawę zdrowia psychicznego, funkcjonowania społecznego i nastroju. Jednak korzyści te przestały być znaczące po 8 tygodniach, co sugeruje, że działanie żeń-szenia może się zmniejszyć przy dłuższym stosowaniu.

Inne badanie wykazało, że codzienne przyjmowanie 400 mg żeń-szenia Panax przez 8 dni poprawiło spokój i umiejętności matematyczne.

Co więcej, wykazano pozytywny wpływ na funkcjonowanie i zachowanie mózgu u osób z chorobą Alzheimera.

3. Może poprawić zaburzenia erekcji

Badania wykazały, że żeń-szeń może być użyteczną alternatywą w leczeniu zaburzeń erekcji (ED) u mężczyzn.

Zawarte w nim związki mogą chronić przed stresem oksydacyjnym w naczyniach krwionośnych i tkankach prącia oraz pomóc przywrócić im normalne funkcjonowanie.

Dodatkowo badania wykazały, że żeń-szeń może promować produkcję tlenku azotu, związku poprawiającego rozluźnienie mięśni penisa i zwiększającego krążenie krwi.

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni leczeni koreańskim czerwonym żeń-szeniem mieli 60% poprawę objawów zaburzeń erekcji, w porównaniu z 30% poprawą spowodowaną lekiem stosowanym w leczeniu zaburzeń erekcji.

Co więcej, inne badanie wykazało, że 86 mężczyzn z zaburzeniami erekcji miało znaczną poprawę erekcji i ogólnej satysfakcji po przyjmowaniu 1000 mg starego ekstraktu z żeń-szenia przez 8 tygodni.

Jednak potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć ostateczne wnioski na temat wpływu żeń-szenia na zaburzenia erekcji.

4. Może wzmocnić układ odpornościowyżeń szeń

Może wzmocnić układ odpornościowy .

Niektóre badania oceniające jego wpływ na układ odpornościowy koncentrowały się na pacjentach chorych na raka poddawanych zabiegowi chirurgicznemu lub chemioterapii.

W jednym badaniu obserwowano osoby, które wracały do ​​zdrowia po operacji raka żołądka, leczono je 5400 mg żeń-szenia dziennie przez 2 lata. Co ciekawe, osoby te miały znaczną poprawę funkcji odpornościowych i mniejszą liczbę nawrotów objawów.

W innym badaniu zbadano wpływ ekstraktu z czerwonego żeń-szenia na markery układu odpornościowego u osób z zaawansowanym rakiem żołądka poddawanych chemioterapii pooperacyjnej. Po trzech miesiącach osoby przyjmujące ekstrakt z czerwonego korzenia miały lepsze markery układu odpornościowego niż osoby z grupy kontrolnej lub placebo.

Co więcej, badanie sugeruje, że osoby, które przyjmują żeń-szeń, mogą mieć do 35% większe szanse na życie bez choroby przez pięć lat po operacji leczniczej i do 38% wyższy wskaźnik przeżycia w porównaniu z osobami, które go nie przyjmują.

Ekstrakt z z tej rośliny mógłby również wzmocnić działanie szczepień przeciwko chorobom takim jak grypa.

Chociaż badania te pokazują poprawę markerów układu odpornościowego u osób z rakiem, potrzebne są dalsze badania, aby wykazać skuteczność żeń-szenia w zwiększaniu odporności na infekcje u zdrowych ludzi.

5. Może mieć potencjalne korzyści w walce z rakiem

Może być pomocny w zmniejszaniu ryzyka niektórych nowotworów.

Cykl komórkowy to proces, w którym komórki normalnie rosną i dzielą się. Ginsenozydy mogą przynieść korzyści w tym cyklu, zapobiegając nieprawidłowej produkcji i wzrostowi komórek.

Przegląd kilku badań wykazał, że osoby przyjmujące żeń-szeń mogą mieć o 16% mniejsze ryzyko zachorowania na raka.

Co więcej, badanie obserwacyjne sugeruje, że osoby przyjmujące żeń-szeń mogą być mniej narażone na rozwój niektórych rodzajów raka, takich jak rak warg, jamy ustnej, przełyku, żołądka, okrężnicy, wątroby i płuc, niż osoby, które go nie przyjmują.

Może również poprawić stan zdrowia pacjentów poddawanych chemioterapii, zmniejszyć skutki uboczne i wzmocnić działanie niektórych leków.

Chociaż badania nad rolą żeń-szenia w profilaktyce raka wykazują pewne korzyści, pozostają one niejednoznaczne.

6. Może zwalczyć zmęczenie i podnieść poziom energii

Wykazano, że pomaga zwalczać zmęczenie i promować energię.

Różne badania powiązały składniki żeń-szenia, takie jak polisacharydy i oligopeptydy, z niższym stresem oksydacyjnym i wyższą produkcją energii w komórkach, co może pomóc w walce ze zmęczeniem.

W jednym badaniu zbadano skutki podania 1 lub 2 gramów żeń-szenia Panax lub placebo osobom z przewlekłym zmęczeniem. Osoby, którym podano Panax, doświadczyły mniejszego zmęczenia fizycznego i psychicznego, a także zmniejszenia stresu oksydacyjnego niż osoby przyjmujące placebo.

Ponadto przegląd ponad 155 badań sugeruje, że suplementy z tego korzenia mogą nie tylko pomóc zmniejszyć zmęczenie, ale także zwiększyć aktywność fizyczną.

7. Może obniżyć poziom cukru we krwiżeń szeń

Może być korzystny w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi u osób z cukrzycą i bez cukrzycy.

Wykazano, że żeń-szeń amerykański i azjatycki poprawiają funkcję komórek trzustki, zwiększają produkcję insuliny i zwiększają wychwyt cukru we krwi w tkankach.

Ponadto badania pokazują, że wyciągi z z korzenia pomagają, zapewniając ochronę przeciwutleniającą, która redukuje wolne rodniki w komórkach osób z cukrzycą.

W jednym badaniu oceniano wpływ 6 gramów koreańskiego czerwonego żeń-szenia wraz ze zwykłymi lekami przeciwcukrzycowymi lub dietą u osób z cukrzycą typu 2. Co ciekawe, byli w stanie utrzymać dobrą kontrolę poziomu cukru we krwi przez całe 12 tygodni badania. Mieli również 11% spadek poziomu cukru we krwi, 38% spadek insuliny na czczo i 33% wzrost wrażliwości na insulinę.

Niebezpieczeństwo i potencjalne skutki uboczne

Według badań żeń-szeń wydaje się być bezpieczny i nie powinien powodować żadnych poważnych skutków ubocznych.

Jednak osoby przyjmujące leki przeciwcukrzycowe powinny ściśle monitorować poziom cukru we krwi podczas stosowania tego związku, aby upewnić się, że ten poziom nie spadnie zbyt nisko.

Dodatkowo żeń-szeń może zmniejszać skuteczność leków przeciwzakrzepowych. Dlatego porozmawiaj z lekarzem przed suplementacją.

Należy pamiętać, że ze względu na brak badań dotyczących bezpieczeństwa żeń-szenia nie jest zalecany dla dzieci lub kobiet w ciąży lub karmiących piersią.

Wreszcie istnieją dowody sugerujące, że przedłużone stosowanie tej rośliny może zmniejszyć jego skuteczność w organizmie.

Aby zmaksymalizować korzyści, należy przyjmować żeń-szeń w cyklach 2-3-tygodniowych z jedno- lub dwutygodniową przerwą pomiędzy.

Podsumowanie

Żeń-szeń to suplement ziołowy stosowany od wieków w medycynie chińskiej.

Jest powszechnie reklamowany ze względu na jego działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne. Może również pomóc w regulacji poziomu cukru we krwi i przynieść korzyści w przypadku niektórych nowotworów.

Co więcej, ten korzeń może wzmocnić układ odpornościowy, usprawnić pracę mózgu, zwalczyć zmęczenie i złagodzić objawy zaburzeń erekcji.

Można go łatwo dodać do diety w postaci ekstraktu, kapsułki lub proszku.

Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić pewien stan, czy po prostu poprawić zdrowie, zdecydowanie warto go spróbować.