Wiele pakowanych produktów spożywczych, które znajdziesz w sklepie, zawiera puste kalorie.

Oznacza to, że mają małą wartość odżywczą. Zamiast tego dostarczają Twojemu ciału głównie stałe tłuszcze i dodane cukry, co może prowadzić do przyrostu masy ciała i niedoborów żywieniowych.

Identyfikacja pustych kalorii

Aby dowiedzieć się, które produkty spożywcze zawierają puste kalorie, musisz przeczytać etykiety. To, czego szukasz, to tłuszcze stałe i dodane cukry.

Stałe tłuszcze to tłuszcze, które pozostają w stanie stałym nawet w temperaturze pokojowej. Obejmują one takie produkty, jak masło i tłuszcz.

Dodane cukry to cukry, często syropy, które są dodawane do żywności podczas ich przetwarzania. Te składniki mogą sprawić, że jedzenie dobrze smakuje – w rzeczywistości bardzo dobrze.

Problem polega na tym, że nawet jeśli jedzenie smakuje wspaniale, może nie dać twojemu ciału tego, czego potrzebuje, aby się rozwijać.

„Pusty” dosłownie oznacza „nie zawiera niczego”. Jeśli chodzi o żywność, puste oznacza, że ​​ta żywność zawiera mało niezbędnych witamin lub minerałów lub nie zawiera ich wcale. Innymi słowy, te produkty nie dostarczają ciału nic wartościowego poza kaloriami, które powodują nadmiar wagi.

Puste kalorie – unikaj tych produktów

  • Smakołyki, takie jak pakowane ciasta, ciasteczka i pączki zawierają zarówno dodane cukry, jak i tłuszcze stałe.
  • Napoje takie jak gazowane i energetyczne oraz napoje owocowe zawierające dodatkowe cukry.
  • Ser, lody i inne pełnotłuste produkty mleczne zawierają dużą ilość stałego tłuszczu.
  • Mięsa, takie jak kiełbasa, hot dogi, boczek i żeberka zawierają stały tłuszcz.
  • Fast foody – takie jak pizza, hamburgery, frytki, koktajle mleczne itp. – często zawierają zarówno dodane cukry, jak i tłuszcze stałe.
  • Twarde cukierki i batony mogą zawierać zarówno dodane cukry, jak i tłuszcze stałe.

Co wybrać?

Eksperci zalecają, aby ludzie spożywali około 30 procent dziennych kalorii z tłuszczu i nie więcej niż sześć do dziewięciu łyżeczek dodanych cukrów.

Żywność, która stanowi zdrową dietę, znajdziemy również w sklepach spożywczych. Wiele z nich nie ma opakowań, ponieważ pochodzą z ziemi lub w inny sposób nie są przetwarzane. W rezultacie nie zawierają dodanych tłuszczów i cukrów.

W przypadku osób, które poszukują takich produktów zwróć uwagę na oznaczenia, takie jak „bez dodatku cukru”, „o niskiej zawartości tłuszczu”.

Zdrowa żywność

  • świeże owoce – jabłka, pomarańcze, jagody, banany, melony
  • warzywa świeże lub mrożone – marchewka, warzywa liściaste, brokuły, buraki
  • pełnoziarniste – chleb pełnoziarnisty, brązowy ryż, makarony pełnoziarniste
  • chude białko – jajka, fasola, ryby, orzechy, drób i inne chude mięso
  • rośliny strączkowe – fasola i soczewica
  • nabiał – niskotłuszczowe mleko, sery i jogurt

Możesz także spróbować zamienić puste kalorie na:

  • jedz niskotłuszczowy ser zamiast odmian pełnotłustych
  • spróbuj jogurtu naturalnego z owocami zamiast jogurtu słodzonego
  • popijaj wodę zamiast słodkich napojów gazowanych i napojów owocowych
  • Przerzuć się na popcorn o wysokiej zawartości błonnika zamiast ciasteczek
  • wybierz suszone warzywa, chrupiące ziarna lub suszone wodorosty zamiast chipsów ziemniaczanych