Sól kuchenna, morska, alpejska czy koszerna? Czym się różnią?

sól kuchenna himalajska morska

Sól jest podstawową przyprawą na świecie, używaną do gotowania. Bez niej wiele posiłków smakowałoby mdło i nieatrakcyjnie.

Jednak nie wszystkie rodzaje soli są sobie równe. Istnieje wiele odmian do wyboru, takie jak sól kuchenna, różowa sól himalajska, sól koszerna, sól morska, możemy wymieniać tak jeszcze długo.

Nie tylko różnią się smakiem i teksturą, ale także zawartością minerałów i sodu.
W tym artykule opisano najpopularniejsze typy soli i porównano ich właściwości odżywcze.

[fb_button]

Co to jest sól?

Sól jest krystalicznym minerałem zbudowanym z dwóch pierwiastków: sodu (Na) i chloru (Cl). Są one niezbędne dla twojego organizmu, ponieważ pomagają układowi nerwowemu przesyłać impulsy elektryczne.

Większość soli na świecie wydobywane jest z kopalni lub poprzez odparowanie wody morskiej oraz innych wód bogatych w minerały.

Sól ma różne zastosowania, z których najczęstszym jest przyprawianie żywności. Jest również stosowana jako konserwant żywności, ponieważ bakterie mają problemy z namnażaniem w środowisku bogatym w sól.

Powodem, dla którego sól uważana jest za niezdrową w dużych ilościach, jest to, że może podnieść ciśnienie krwi.
Jeśli nawet badania sugerują, że ograniczenie spożycia soli może obniżyć ciśnienie krwi o 1-5,4 mm / Hg, nie ma dowodów, że zmniejszenie spożycia soli zapobiega zawałom serca, udarowi lub śmierci (1, 2).

Zdecydowana większość sodu w diecie krajów zachodnich pochodzi z przetworzonej żywności. Jeśli spożywasz całe, nieprzetworzone produkty, nie musisz się martwić o sól dodaną do żywności.

Sól rafinowana (zwykła sól kuchenna)

Najbardziej popularna sól to kuchenna. Jest ona zwykle wysoce rafinowana – oznacza to, że jest mocno zmielona a większość zanieczyszczeń i minerałów usunięto.
Problem z silnie zmieloną solą polega na tym, że może ona ulegać zbryleniu. Z tego powodu dodawane są różne substancje, zwane środkami przeciwzbrylającymi, aby zachować jej sypkość.

Sól kuchenna to prawie czysty chlorek sodu (97% lub więcej) – ale w wielu krajach zawiera również dodatek jodu.
Co jest rezultatem udanego działania profilaktycznego w zakresie zdrowia publicznego przeciwko niedoborom jodu, powszechnym w wielu częściach świata. Niedobór jodu jest główną przyczyną niedoczynności tarczycy, niepełnosprawności intelektualnej i wielu innych problemów zdrowotnych (3).

Dlatego, jeśli zdecydujesz się nie spożywać regularnie soli sodowej wzbogaconej jodem, upewnij się, że spożywasz inne produkty bogate w jod, takie jak ryby, nabiał, jaja i wodorosty.

Sól morska

Sól morska powstaje w wyniku odparowania wody morskiej.

Podobnie jak sól kuchenna, jest to głównie chlorek sodu. Jednak w zależności od źródła i sposobu przetwarzania zawiera ona zazwyczaj różne śladowe minerały, takie jak potas, żelazo i cynk.

Im ciemniejsza sól morska, tym większa koncentracja zanieczyszczeń i śladowych ilości składników odżywczych. Jednak z powodu zanieczyszczenia oceanu sól morska może również zawierać niewielkie ilości metali ciężkich, takich jak ołów.

Sól morska zawiera również mikrodrobiny plastiku- mikroskopijne pozostałości odpadów z tworzyw sztucznych. Wpływ mikroplastiku na zdrowie jest nadal niejasne, ale niektórzy badacze uważają, że ryzyko zdrowotne na obecnym poziomie jest niskie (4).

W przeciwieństwie do zwykłej rafinowanej soli, sól morska jest często grubsza. Jeśli posypiemy nią danie, możemy mieć inne, silniejsze odczucia smaku niż przy rafinowanej soli.
Minerały i zanieczyszczenia występujące w soli morskiej mogą również wpływać na jej smak – oczywiście w zależności od marki soli.

Sól Himalajska

Sól himalajska wydobywana jest w Pakistanie. Pochodzi z kopalni soli Khewra, drugiej co do wielkości kopalni soli na świecie.

Sól himalajska często zawiera śladowe ilości tlenku żelaza (rdzy), co nadaje jej różowy kolor.
Ma również niewielkie ilości wapnia, żelaza, potasu i magnezu, co powoduje, że ma nieco niższe stężenie sodu niż zwykła sól kuchenna.

Wiele osób preferuje bardziej smak soli himalajskiej od innych rodzajów soli. Jednak główną różnicą jest po prostu kolor, który może sprawić, że danie będzie atrakcyjniejsze wizualnie.

Sól koszerna

Sól koszerna nosi taką nazwę, ponieważ jest używana w niektórych żydowskich zwyczajach kulinarnych.
Tradycyjne żydowskie prawo wymaga usuwania krwi z mięsa, zanim zostanie zjedzone. Ponieważ sól koszerna ma grubszą strukturę, jest szczególnie skuteczna przy odciąganiu krwi.

Główną różnicą pomiędzy zwykłą solą i koszerną jest jej struktura. Szefowie kuchni twierdzą, że sól koszerna – ze względu na gruboziarnistość- jest wygodniejsza w chwytaniu palcami i rozprowadzaniu po daniach.

Sól koszerna będzie miała inną strukturę i odczucia smakowe, ale jeśli się rozpuści w żywności, nie ma żadnej różnicy w porównaniu do zwykłej soli kuchennej.

Natomiast mniejsze jest prawdopodobieństwo, że sól koszerna zawiera dodatki, takie jak środki przeciwzbrylające i jod.

Należy jednak pamiętać, że łyżeczka soli koszernej waży o wiele mniej niż łyżeczka zwykłej soli. I jest mniej słona niż sól kuchenna.

Różnice w smaku

Smakosze i szefowie kuchni wybierają przede wszystkim sól na podstawie smaku, tekstury, koloru i wygody.

Zanieczyszczenia – w tym minerały – mogą wpływać zarówno na kolor, jak i smak soli.

Wielkość ziaren wpływa również na to, jak słony smak jest odczuwany. Sól o większym uziarnieniu może mieć mocniejszy smak i dłużej pozostać na języku.

Jeśli jednak pozwolisz, aby się rozpuściła, nie odczujesz większych różnic w smaku między solą kuchenną a innymi smakowymi solami.

Zawartość minerałów

Jedno z badań określiło zawartość minerałów w różnych typach soli (5).
Poniższa tabela przedstawia porównanie soli kuchennej, soli Maldona (typowa sól morska), soli himalajskiej i soli celtyckiej:

WapńPotasMagnezŻelazoSód
Sól kuchenna0,03%0,09%<0,01%<0,01%39,1%
Sól maldonowa0,16%0,08%0,05%<0,01%38,3%
Sól himalajska0,16%0,28%0,1%0,0004%36,8%

Jak widać, sól kuchenna ma najmniejszą ilość minerałów, poza sodem. Należy jednak pamiętać, że są to ilości śladowe. Na przykład zawartość 0,1% magnezu w soli himalajskiej oznacza, że musisz spożyć 300 gramów soli, aby osiągnąć RDI.

Z tego powodu zawartość minerałów w różnych solach jest nieistotna, aby wybrać jedną sól czy drugą. Te poziomy są pomijane w porównaniu do tego, co uzyskujesz z jedzenia.

Która jest najzdrowsza?

Jak dotąd żadne badania nie porównały skutków zdrowotnych różnych rodzajów soli.
Jednakże, jeśli takie badanie zostanie wykonane, jest mało prawdopodobne, że znaczące różnice zostaną znalezione. Większość soli jest podobna, składają się z chlorku sodu i niewielkich ilości minerałów.

Główną zaletą w wyborze mniej przetworzonych rodzajów soli jest to, że unikasz dodatków i środków przeciwzbrylających, które często znajdują się w zwykłej soli kuchennej.

[fb_button]

facebook