Zbliża się Nowy Rok i wszyscy wiemy, co to oznacza: postanowienia noworoczne.
Każdego roku wielu naszych znajomych postanawia zmienić swoje życie, zaczynając od diety.

Jednym z najszybciej rosnących trendów żywnościowych w ostatnich latach jest stosowanie diety bezglutenowej. Jedni stosują ją dlatego, że cieszy się ona ogromną popularnością a inni, ponieważ po wyeliminowaniu glutenu z diety poprawia się ich stan zdrowia (prawdopodobnie są to osoby z niezdiagnozowaną celiakią- w której kosmki jelitowe, które wchłaniają ważne składniki odżywcze, są uszkodzone).

Czym jest gluten?

Gluten jest ogólnym określeniem grupy specyficznych białek zwanych prolaminami- białek magazynujących, występujących w pszenicy, życie czy jęczmieniu i pokrewnych ziarnach.

Jakie są źródła glutenu w diecie?

Oczywistymi źródłami glutenu, które większość ludzi zna, jest pieczywo, makarony, zboża i pieczone produkty. Co więcej, składniki zawierające gluten mogą być stosowane w produktach spożywczych, takich jak sosy, marynaty, produkty garmażeryjne, wędliny, przekąski, przyprawy i cukierki.

Kto powinien unikać glutenu i dlaczego?

Osoby z celiakią, poważnym, odziedziczonym zaburzeniem autoimmunologicznym, muszą przestrzegać ścisłej diety bezglutenowej przez całe życie. Osoby z nadwrażliwością na gluten bez obecności celiakii również muszą wyeliminować gluten.

Wiele osób twierdzi, że czuje się lepiej po stosowaniu diety bezglutenowego. Jednym z powodów tego może być fakt, że żyli oni z nierozpoznaną chorobą celiakią (tylko około 10% osób z celiakią jest zdiagnozowanych). Jeśli podejrzewasz, że chorujesz na celiakię, konieczne jest wykonanie testu przed rozpoczęciem diety bezglutenowej, ponieważ eliminacja glutenu może przeszkadzać w dokładnej diagnozie.

Jakie rodzaje żywności są naturalnie bezglutenowe?

Chociaż gluten występuje w wielu produktach spożywczych i napojach, istnieje wiele opcji dla osób, które muszą unikać glutenu. Wszystkie owoce, warzywa, świeże mięso, ryby, owoce morza, drób, jajka, mleko, ser, orzechy, nasiona i rośliny strączkowe są naturalnie bezglutenowe.

Dostępne są również opcje bezglutenowe, w tym amarant, kasza gryczana, proso, komosa ryżowa, sorgo i wszystkie rodzaje ryżu.

Jednak ze względu na możliwość zanieczyszczenia krzyżowego ziarnami zawierającymi gluten, ważne jest, aby osoby, które muszą unikać glutenu, szukały ziaren, mąki i skrobi oznaczonych jako „bezglutenowe”.

Skąd mam wiedzieć, czy żywność zawiera gluten?

Musisz przejrzeć listę składników na opakowaniu żywności. Dla produktów z pszenicy, żyta, jęczmienia i innych składników zawierających gluten (słowo „gluten” pojawi się na etykiecie, na liście składników).

Czy produkty bezglutenowe są zdrowsze niż produkty zawierające gluten?

To mit, który często słyszę.
Jednak wiele produktów bezglutenowych wytwarzanych jest z mąki ryżowej i skrobi, które mogą zawierać więcej cukru i tłuszczu w celu zwiększenia smakowitości, a zatem mają wyższą kaloryczność niż ich odpowiedniki zawierające gluten. W rezultacie mogą mieć niższą zawartość błonnika, żelaza i witamin z grupy B.
Jednak rynek rośnie i obecnie dostępnych jest więcej opcji dla tych, którzy muszą stosować dietę bezglutenową, niż kiedykolwiek wcześniej. Niektórzy producenci wzbogacają swoje produkty witaminami i minerałami, oprócz stosowania innych zdrowych składników w celu poprawy profili odżywczych tych produktów.

Jaki jest najczęstszy mit o glutenie?

Niektórzy obwiniają gluten za swój zły stan zdrowia.
Utrata masy ciała to korzyść często zgłaszana przy spożywaniu diety bezglutenowej, ale jak na ironię, także wielu ludzi przybiera na wadze, kiedy stosują dietę bezglutenową.

Utrata masy ciała wiąże się zwykle ze zmianą nawyków żywieniowych: spożywaniem większej ilości owoców i warzyw oraz częstotliwością posiłków w ciągu dnia.

Co konsumenci powinni wiedzieć o glutenie?

Osoby z celiakią powinny stosować dietę bezglutenową. Jednak dla znacznej większości populacji nie ma korzyści z eliminacji glutenu. Przeciwnie, ludzie powinni przestrzegać zdrowej, zróżnicowanej diety.
Dowody naukowe wykazują, że nie ma stwierdzonych korzyści zdrowotnych z unikania glutenu dla osób, które nie chorują na celiakię. Kluczem jest spożywanie mniejszej liczby kalorii i regularna aktywność fizyczna. Dla tych, którzy zdiagnozowali celiakię, ważne jest, aby unikać glutenu i poznać jego źródła, aby zidentyfikować je na etykietach produktów.

Jako wisienkę na torcie, przedstawiam film Jimmy Kimmel, w którym pyta Amerykanów „Czym jest gluten”

[fb_button]