Skip to content

Musztarda- rodzaje, korzyści i domowe zamienniki

Czas czytania artykułu: 3 minut

Musztarda to popularna, gotowa do spożycia przyprawa, która jest nieodzowna w naszej kuchni. Chociaż istnieje wiele odmian, ich wspólne składniki to całe lub zmielone nasiona gorczycy, ocet, woda, sól i przyprawy.

W tym artykule omówiono różne rodzaje musztard, korzyści oraz przepis na domową musztardę.

Różne typy musztardmusztarda gorczyca

Musztarda jest wytwarzana z nasion gorczycy, wyróżniamy 3 główne odmiany: Sinapis alba (biała lub żółta), Brassicar juncea (brązowa lub sarepska) i Brassica nigra (czarna).

Różnią się intensywnością, od łagodnej po pikantną. Można śmiało powiedzieć,  że im ciemniejsze nasiona, tym ostrzejszy smak.

Oto pięć popularnych typów musztard:

  • Żółta musztarda. Nasiona gorczycy białej miesza się z wodą, octem, solą i kurkumą, tworząc gładką pastę o łagodnym smaku. Musztarda żółta jest często używana, jako przyprawa do kiełbasy, hot-dogów i kanapek.
  • Miodowa musztarda. Miód i żółtą musztardę łączy się w proporcji, 1 do 1, aby uzyskać słodką i pikantną pastę. Często używana jest, jako sos do maczania lub dressing do sałatek.
  • Musztarda Dijon. Dijon jest zwykle przygotowywana z łuskanych czarnych nasion, wina, soli i przypraw, aby uzyskać ostry smak. Jest powszechnie stosowana w sosach, dressingach do sałatek i dobrze komponuje się z majonezem.
  • Sarepska musztarda. Nasion gorczycy brązowej są częściowo rozgniatane i mieszane z przyprawami w celu uzyskania ostrej, ziarnistej pasty. Świetnie komponuje się z kanapkami i jest często stosowana w kuchni chińskiej i indyjskiej.
  • Musztarda francuska. Całe i częściowo rozdrobnione nasiona są używane do stworzenia gęstej pasty, która zapewnia głęboki, mocny smak i ziarnistą teksturę. Ponieważ jest najmniej przetworzona, może zachować najwięcej składników odżywczych z nasion gorczycy.

Wartości odżywcze gorczycy

Musztarda to bardzo niskokaloryczna przyprawa zawierająca kilka niezbędnych minerałów, takich jak żelazo, selen, wapń i fosfor.

Gorczyca jest również bogata w glukozynolany, izotiocyjaniany, karotenoidy i inne korzystne związki roślinne, które mogą pomóc w zapobieganiu uszkodzeniom komórek i zapobieganiu przewlekłym chorobom.

Wśród nasion powszechnie stosowanych do wyrobu musztardy, nasiona gorczycy czarnej mają najwyższą zawartość glukozynolanów.

Wiele gotowych musztard, zwłaszcza musztarda żółta, zawiera również kurkumę. Ta jasnożółta przyprawa zawiera związek zwany kurkuminą, który według wielu badań naukowych może wywierać działanie przeciwzapalne.

Należy pamiętać, że musztardy mogą nie dostarczać dużej ilości składników odżywczych, gdy są spożywane w niewielkich ilościach na przykład 1 łyżeczka (5 gramów) na kanapce.

Musztarda, korzyści zdrowotnemusztarda

Doniesienia o używaniu gorczycy do celów leczniczych sięgają 530 r. p.n.e. Uważano, że leczy ona różne dolegliwości, od ukąszeń skorpionów i węży po astmę, zapalenie stawów i wiele innych.

Chociaż badania są ograniczone, niektóre sugerują, że musztarda może mieć potencjalne korzyści zdrowotne:

  • Właściwości przeciwutleniające. Glukozynolany, klasa związków roślinnych w nasionach gorczycy są silnymi przeciwutleniaczami, które mogą pomóc w ochronie komórek przed uszkodzeniami powodowanymi przez niestabilne cząsteczki znane, jako wolne rodniki.
  • Profilaktyka raka. Gdy są silnie stężone, glukozynolany i izotiocyjaniany w musztardzie spowolniają replikację niektórych komórek rakowych.
  • Kontrola poziomu cukru we krwi. W jednym badaniu z udziałem szczurów z cukrzycą, ekstrakt z nasion gorczycy zwiększył poziom insuliny we krwi i obniżył poziom cukru we krwi.

Jednak potrzeba więcej badań na ludziach. Przeprowadzono wiele badań z użyciem stężonych związków z gorczycy, musztarda nie może wywierać takich samych efektów.

Musztarda domowa- przepis

Musztarda jest powszechnym składnikiem sosów, przypraw, dressingów do sałatek, marynat i innych dań.

Jeśli przepis wymaga musztardy a nie masz jej pod ręką, możesz zastąpić ją 1 łyżką (15 gram) gorczycy i 2-3 łyżeczkami wody lub octu, aby zapewnić odpowiednią konsystencje.

Możesz również stworzyć własną musztardę. Musztarda domowej roboty jest zaskakująco łatwa do zrobienia.

Aby uzyskać zdrową musztardę pełnoziarnistą, umieść 1 łyżkę gorczycy żółtej i brązowej w 3 łyżkach stołowych (45 ml) octu jabłkowego na całą noc. Zblenduj namoczone nasiona z 2 łyżkami (30 ml) wody i szczyptą soli do pożądanej konsystencji. Aby uzyskać odrobinę słodyczy, spróbuj dodać 1/2 łyżeczki miodu lub brązowego cukru.

Niektórzy twierdzą, że przygotowana w domu musztarda smakuje najlepiej, gdy odstawia się ją na 2-3 dni do lodówki.