Nasiona Chia (Szałwia hiszpańska) w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Nazywane są superfoods (super jedzeniem) ze względu na ogrom swoich pozytywnych korzyści dla organizmu.

Są pełne składników odżywczych, które mogą mieć ważne korzyści dla twojego ciała i mózgu.

  1. Mimo niewielkich rozmiarów nasiona chia są jednym z najbardziej pożywnych pokarmów na świecie. Są bogate w błonnik, białko, kwasy tłuszczowe omega-3 i różne mikroelementy.
  2. Nasiona chia są bogate w przeciwutleniacze, które pomagają chronić delikatne tłuszcze w nasionach.
  3. Prawie wszystkie węglowodany zawarte w nasionach chia są błonnikiem. Ze względu na wysoką zawartość błonnika rozpuszczalnego nasiona chia mogą pomnożyć 10–12 razy swoją masę, stając się żelopodobną masą i rozszerzając się w żołądku
  4. Chia są wysokiej jakości białkiem, znacznie lepszym niż większość pokarmów roślinnych. Białko jest najbardziej przyjaznym odchudzaniu makroskładnikiem odżywczym i może drastycznie zmniejszyć apetyt.
  5. Chia są bardzo bogate w kwas tłuszczowy omega-3 ALA. Jednak ludzie nie są dobrzy w przekształcaniu tego w DHA, najważniejszy kwas tłuszczowy omega-3.
  6. chia mają wysoką zawartość wapnia, magnezu, fosforu i białka. Wszystkie te składniki odżywcze są niezbędne dla zdrowia kości.
  7. Badania pokazują, że nasiona chia mogą obniżyć wzrost cukru we krwi po posiłku wysokowęglowodanowym, co może być korzystne dla osób z cukrzycą typu 2.
  8. Ograniczone dowody sugerują, że jedzenie nasion chia może zmniejszyć marker zapalny znany jako hs-CRP. Jednak korzyści zdrowotne są niepewne i potrzebne są dalsze badania.
  9. Kilka badań pokazuje, że nasiona chia znacznie obniżają ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem tętniczym, które jest silnym czynnikiem ryzyka chorób serca.

Podsumowanie

Chia są nie tylko bogate w składniki odżywcze, tłuszcz omega-3, przeciwutleniacze i błonnik, ale także łatwe do przygotowania. Ludzie zwykle dodają je do owsianki lub koktajli.

Badania sugerują, że mają różne korzyści zdrowotne, od utraty wagi do zmniejszania stanów zapalnych.

Jeśli nie jesz jeszcze nasion chia, zdecydowanie powinieneś rozważyć dodanie ich do swojej diety.

Lecz należy pamiętać, że maksymalne rekomendowane spożycie powinno wynosić do 15 g dziennie (ok. 3 łyżeczki).