Wszędzie wokół słyszymy, aby spożywać produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3?

Zastanawiacie się dlaczego?

Kwasy tłuszczowe omega-3 obejmują kwas alfa-linolenowy (ALA), którego głównym źródłem są rośliny, jak również kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które są głównie dostarczane z owoców morza i ryb.

podział omega 3

ALA znajduje się głównie w lnie, oleju lnianym, oleju rzepakowym, orzechach włoskich.

Bogate źródła DHA i EPA w żywności obejmują ryby tłuste, takie jak: łosoś, pstrąg, sardynki, makrela, śledzie.

Ryby o niskiej zawartości omega-3 to „chude” ryby takie jak sum, dorsz czy tilapia.

Większość skorupiaków zawiera bardzo mało omega-3, z wyjątkiem ostryg, które są jego bogatym źródłem.

Jakie walory zdrowotne mogą nam przynieść, kwasy tłuszczowe omega-3:

  • obniżają stężenie trójglicerydów w surowicy i całkowity poziom cholesterolu we krwi,
  • obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca i udaru,
  • mogą pomóc w zmniejszeniu objawów nadciśnienia, depresji, bólów stawów i innych problemów z reumatoidalnym zapaleniem stawów,
  • mają działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe,
  • pobudzają układ odpornościowy oraz zapewniają ochronę przed szeregiem chorób, w tym chorobą Alzheimera,
  • u małych dzieci wspomagają rozwój neurologiczny.

Pozytywnych aspektów przyjmowania kwasów omega-3 jest o wiele, wiele więcej.

Nawet w aptekach można spotkać dziesiątki różnych suplementów zawierających kwasy omega-3 do codziennego przyjmowania.

 

Również warto przeczytać:

Dieta ketogeniczna, szczegółowy przewodnik dla początkujących [kliknij]