Skip to content

Kiedy i jakie suplementy przyjmować?

Suplementy diety to substancje, które możesz stosować w celu dodania składników odżywczych do diety lub zmniejszenia ryzyka problemów zdrowotnych, takich jak osteoporoza lub zapalenie stawów.

Suplementy diety występują w postaci tabletek, kapsułek, proszków, tabletek żelowych, ekstraktów lub płynów.

Mogą zawierać witaminy, minerały, błonnik, aminokwasy, zioła lub inne ekstrakty roślin lub enzymy.

Czasami składniki suplementów diety są dodawane do żywności, w tym napojów.

Recepta lekarska nie jest wymagana do zakupu suplementów diety.

Suplementy nie są substytutem dla zrównoważonej zdrowej diety.

Dieta, która zawiera dużo owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, odpowiedniego białka i zdrowych tłuszczów powinna zapewniać wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla dobrego zdrowia człowieka.

Istnieją pewne grupy ludzi, które mogą potrzebować suplementów, nawet gdy mają zdrową zbilansowaną dietę. Do takich grup należą np. kobiety w wieku rozrodczym czy osoby przyjmujące leki.

Nowoczesny styl życia również wpływa negatywnie na dzienne zapotrzebowanie na witaminy.

Bez odpowiedniej suplementacji nie dostarczymy niezbędnych składników odżywczych.

Poniżej przedstawiam zestawienie grup ludzi oraz jakie składniki odżywcze potrzebują do prawidłowego funkcjonowania organizmu:

jakie suplementy przyjmować

 

Osoby powyżej 50 roku życia

 

  • Witamina D
  • Witamina B12
  • Kwas foliowy
  • Niskie dawki preparatów wielowitaminowych

Kobiety w wieku rozrodczym

  • Kwas foliowy
  • Witamina D
  • Ewentualnie żelazo

Dzieci poniżej 5 roku życia

  • Witamina A
  • Witamina C
  • Witamina D

Dzieci z dobrym apetytem o różnorodnej diecie ich nie potrzebują.

Kobiety karmiące piersią

  • Witamina D

Osoby z ciemna karnacją lub niewychodzące z domu

  • Witamina D

Weganie

  • Witamina B12
  • Witamina D2

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.