Pomarańcze są jednym z najpopularniejszych owoców na świecie. Jednak, po ich obraniu zostaje nam skórka pomarańczowa, którą wyrzucamy.

Mimo to niektórzy twierdzą, że skórka zawiera ważne składniki odżywcze i powinny być spożywane, a nie usuwana.

W tym artykule opisano, czy skórka pomarańczowa stanowi zdrowy dodatek do diety, czy też wręcz odwrotnie.

Czy skórka pomarańczowa jest zdrowa?

Pomarańcze to soczyste, słodkie owoce cytrusowe znane z wysokiej zawartości witaminy C.

Natomiast mało kto wie, że skórka pomarańczy jest również bogata w wiele składników odżywczych. W  tym błonnik, witaminę C i związki roślinne, takie jak polifenole.

Tylko 1 łyżka stołowa (6 gramów) skórki pomarańczowej zapewnia 14% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – prawie 3 razy więcej niż miąższ pomarańczy. Ta sama porcja zawiera również około 4 razy więcej błonnika1 , 2 ).

Badania pokazują, że dieta bogata w witaminę C i błonnik korzystnie wpływa na zdrowie serca i układu pokarmowego i może chronić przed niektórymi rodzajami raka (456).

Skórka pomarańczowa zawiera również dobre ilości prowitaminy A, kwasu foliowego, ryboflawiny, tiaminy, witaminy B6 i wapnia.

Ponadto jest bogata w związki roślinne zwane polifenolami, które mogą pomóc w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2, otyłość i choroba Alzheimera (7).

Ponadto prawie 90% olejków eterycznych w skórce pomarańczowej składa się z limonenu, naturalnie występującego związku chemicznego, który został zbadany pod kątem właściwości przeciwzapalnych i przeciwnowotworowych, w tym przeciw rakowi skóry (8).

Potencjalne wady skórki pomarańczowej

Pomimo korzyści odżywczych jedzenie skórki pomarańczowej ma również pewne wady.

Skórka pomarańczowa może zawierać pestycydy

Pestycydy są często stosowane w owocach cytrusowych, takich jak pomarańcze, w celu ochrony przed pleśnią i owadami.

Badania wykazały, że miąższ pomarańczy ma bardzo niski lub niewykrywalny poziom pestycydów. W przeciwieństwie do skórki, która zawiera wyższy ich poziom (9).

Badania łączą przewlekłe przyjmowanie pestycydów z negatywnymi skutkami zdrowotnymi, w tym zwiększonym ryzykiem raka i zaburzeniami hormonalnymi (10, 11).

Efekty te związane są przede wszystkim z chronicznie wysokim poziomem ekspozycji na pestycydy, a nie ze spożywaniem niewielkich ilości występujących w skórce owoców.

Jednak nadal zaleca się mycie pomarańczy pod gorącą wodą, aby zmniejszyć ilość spożywanych pestycydów (12).

Może być trudna do strawienia

Ze względu na twardą teksturę i wysoką zawartość błonnika, skórka pomarańczy może być trudna do strawienia.

W rezultacie zjedzenie jej, zwłaszcza w postaci większych kawałków, może powodować dyskomfort w żołądku w postaci skurczy lub wzdęć.

Nieprzyjemny smak i konsystencja

W przeciwieństwie do miąższu pomarańczy, skórka ma twardą, suchą konsystencję, którą trudno przeżuć.

Jest również gorzka, co niektórzy ludzie mogą uznać za niekomfortowe.

Pomimo korzyści odżywczych połączenie gorzkiego smaku i twardej konsystencji może sprawić, że skórka pomarańczowa będzie nieprzyjemna w konsumpcji.

Do czego dodawać skórkę pomarańczową?

Chociaż możesz wgryźć się bezpośrednio w skórę pomarańczy, najlepiej spożywać mniejsze jej ilości na raz, aby zapobiec dolegliwościom żołądkowym.

Za pomocą noża lub obieraczki do warzyw skórkę pomarańczy można pokroić w cienkie paski i dodać do sałatek lub koktajli.

Aby uzyskać słodszy smak, można ją kandyzować lub wykorzystać do przygotowania marmolady pomarańczowej.

Wreszcie, skórkę pomarańczową można w łatwy sposób wprowadzić do diety poprzez dodanie jej do jogurtu, płatków owsianych, ciast, sosów sałatkowych lub marynat.

Jednak pamiętaj, aby najpierw umyć owoce.

Jak zrobić- kandyzowana skórka pomarańczowa?

Składniki na 1,5 szklanki:

  • 6 dużych pomarańczy
  • 2 szklanki cukru
  • 1/4 – 1/2 szklanki wody

Przepis:

    1. Pomarańcze wyszorować gorąca wodą.
    2. Obrać skórkę, usunąć białą warstwę i pokroić w drobne ćwiartki.
    3. Pokrojoną skórkę zalać wrzącą wodą i gotować 5 minut. Następnie odcedzić, znów zagotować i ponownie odcedzić.
    4. W garnku wymieszać wodę (1/4 szklanki) z cukrem, wrzucić skórkę pomarańczy.
    5. Gotować około 45 minut na małym ogniu (bez przykrycia) w razie potrzeby dolać wody.
    6. Gdy stanie się półprzezroczysta zdjąć z ognia i wystudzić.
    7. Przełożyć do słoiczka i przechowywać w lodówce.