Skip to content

11 Korzyści zdrowotnych, jakie daje sok z buraków

Czas czytania artykułu: 3 minut

Badania pokazują, sok z buraków, może korzystnie wpływać na twoje zdrowie. Ma wiele korzyści, od obniżenia ciśnienia krwi, poprzez zwiększanie wytrzymałości i siły a kończąc na spowalnianiu demencji.

1. Pomaga obniżyć ciśnienie krwi

Sok z buraków może pomóc obniżyć ciśnienie krwi. Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy codziennie pili 250 ml tego soku, obniżali zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie krwi.

Uważa się, że przyczyną są azotany, związki zawarte w soku z buraków, które przekształcają się we krwi w tlenek azotu i pomagają rozszerzać i rozluźniać naczynia krwionośne.

2. Sok z buraków poprawia wytrzymałość podczas ćwiczeń

Picie soku z buraków zwiększa poziom azotanów w osoczu i poprawia wydolność fizyczną.

Potwierdza to badanie podczas, którego zawodowi rowerzyści, pili codziennie 2 szklanki soku z buraków, dzięki czemu poprawili czas na 10 kilometrowej trasie o około 12 sekund. Jednocześnie zmniejszyli maksymalną produkcję tlenu.

3. Może poprawiać siłę mięśni u osób z niewydolnością serca

Badania z 2015 roku sugerują korzyści z azotanów w soku z buraków.

Wykazano, że osoby z niewydolnością serca doświadczyły 13% wzrostu siły mięśni, 2 godziny po wypiciu soku z buraków.

4. Sok z buraków może spowolnić postęp demencji

Azotany mogą pomóc zwiększyć przepływ krwi do mózgu u osób starszych i spowolnić pogorszenie funkcji poznawczych.

Uczestnicy badania przyjmowali dietę bogatą w azotany, która zawierała sok z buraków. Ich rezonans magnetyczny mózgu wykazał zwiększony przepływ krwi w płatach czołowych. Płaty czołowe są związane z myśleniem i zachowaniem poznawczym.

5. Pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi

Zwykły sok z buraków ma niską kaloryczność i praktycznie nie zawiera tłuszczu.

To świetna pomysł na poranny koktajl. Zapewni Ci zastrzyk składników odżywczych i energii na początku dnia.

6. Sok z buraków może zapobiegać nowotworomsok buraki

Buraki zawdzięczają kolor betalainom, które są rozpuszczalnymi w wodzie przeciwutleniaczami. Według badań z 2016 roku, betalainy mają właściwości prewencyjne w stosunku do niektórych linii komórek rakowych.

Uważa się, że są zmiataczami wolnych rodników, które pomagają znajdować i niszczyć niestabilne komórki w organizmie.

7. Dobre źródło potasu

Buraki są dobrym źródłem potasu, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu nerwów i mięśni. Picie soku z buraków z umiarem może pomóc w utrzymaniu optymalnego poziomu potasu.

Jeśli stanie się on zbyt niski, może wystąpić zmęczenie, osłabienie i skurcze mięśni. Bardzo niski poziom potasu może prowadzić do zagrażających życiu zaburzeń rytmu serca.

8. Dobre źródło innych minerałów

Twoje ciało nie może prawidłowo funkcjonować bez niezbędnych minerałów. Niektóre wzmacniają układ odpornościowy, gdy inne wspierają zdrowie kości i zęby.

Sok z buraków oprócz potasu zapewnia:

  • żelazo
  • magnez
  • mangan
  • sód
  • cynk
  • miedź
  • selen

9. Dobre źródło kwasu foliowego

Kwas foliowy to witamina z grupy B, która pomaga zapobiegać wadom, takim jak rozszczep kręgosłupa i bezmózgowie. Może również zmniejszyć ryzyko przedwczesnego urodzenia dziecka.

Sok z buraków jest dobrym źródłem kwasu foliowego. Jeśli jesteś w wieku rozrodczym, dodanie go do diety może pomóc w uzyskaniu zalecanej dziennej ilości 600 mikrogramów.

10. Sok z buraków wspomaga wątrobę

Może się u ciebie pojawić stan znany jako niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby, jeśli wątroba zostaje przeciążona z powodu następujących czynników:

  • zła dieta
  • nadmierne spożycie alkoholu
  • narażenie na substancje toksyczne
  • siedzący tryb życia

Betaina potencjalnie pomaga zapobiegać lub zmniejszać złogi tłuszczu w wątrobie. Może również pomóc chronić wątrobę przed toksynami.

11. Może obniżać poziom cholesteroluburaki

Jeśli masz wysoki poziom cholesterolu, rozważ dodanie do diety soku z buraków.

Badanie z 2011 roku wykazało, że ekstrakt z buraków obniża poziom cholesterolu całkowitego i trójglicerydów oraz zwiększa HDL, czyli „dobry” cholesterol. Zmniejszyło również stres oksydacyjny w wątrobie.

Naukowcy są przekonani, że potencjał obniżania cholesterolu przez buraki jest prawdopodobnie spowodowany zawartymi w nim fitoskładnikami, takimi jak flawonoidy.

Czy sok z buraków może zaszkodzić?

Twój mocz i stolce mogą stać się czerwone lub różowawe po zjedzeniu buraków. Ten stan, znany jako beeturia, jest nieszkodliwy. Ale może to być zaskakujące.

Jeśli masz skłonność do kamieni nerkowych, nie pij soku z buraków. Buraki są bogate w szczawiany, które tworzą kryształy w moczu. Mogą prowadzić do kamieni.

Podsumowanie

Buraki są zdrowe bez względu na to, jak je przygotujesz. Jednak wyciskanie soku to najlepszy sposób ich wykorzystania, ponieważ gotowanie zmniejsza ich wartości odżywcze

Jeśli nie lubisz samego soku z buraków, spróbuj dodać plasterki jabłka, miętę, cytrusy lub marchewkę, aby wzbogacić smak.

Jeśli zdecydujesz się dodać sok z buraków do swojej diety, zacznij od wyciśnięcia połowy małego buraka i zobacz, jak zareaguje Twój organizm. W miarę dostosowywania się ciała możesz pić więcej.