Skip to content

Sok z marchwi – 8 imponujących korzyści, które warto znać

Czas czytania artykułu: 5 minut

Sok z marchwi jest niezwykle pożywny. Nie tylko dostarcza potasu i witaminy C, ale jest również bardzo bogaty w prowitaminę A. Picie soku z marchwi, zwiększa odporność i poprawia zdrowie oczu i skóry.

Oto 8 imponujących zalet soku z marchwi.

1. Sok z marchwi jest bardzo pożywnymarchewka

Sok z marchwi ma mało kalorii i węglowodanów, a jednocześnie zawiera wiele składników odżywczych. 240 ml soku zawiera:

  • Kalorie: 96
  • Białko: 2 gramy
  • Tłuszcz: mniej niż 1 gram
  • Węglowodany: 22 gramy
  • Cukry: 9 gramów
  • Błonnik: 2 gramy
  • Witamina A (jako prowitamina A): 255% dziennej wartości (GDA)
  • Witamina C: 23% GDA
  • Potas: 15% GDA
  • Witamina K: 31% GDA

Sok z marchwi dostarcza również karotenoidy – luteinę i zeaksantynę, które działają jako przeciwutleniacze w organizmie. Zwalczają one niestabilne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami.

Głównym karotenoidem zawartym w soku z marchwi jest beta-karoten, który odpowiada za pomarańczowy kolor marchwi. Twoje ciało przekształca go w przeciwutleniającą witaminę A.

2. Sok z marchwi poprawia wzrok

Sok z marchwi zawiera duże ilości składników odżywczych, które są korzystne dla oczu. 1 szklanka (250 ml) soku z marchwi zawiera ponad 250% dziennej dawki witaminy A, głównie w postaci karotenoidów prowitaminy A, takich jak beta-karoten.

Witamina A jest niezbędna dla zdrowia oczu. Kilka badań wiąże spożycie owoców i warzyw zawierających prowitaminę A ze zmniejszonym ryzykiem ślepoty i chorób oczu związanych z wiekiem.

Co więcej, sok z marchwi jest doskonałym źródłem luteiny i zeaksantyny, dwóch innych karotenoidów, które gromadzą się w twoich oczach i chronią je przed szkodliwym światłem.

Wysokie spożycie luteiny i zeaksantyny w diecie może zmniejszyć ryzyko problemów ze wzrokiem, takich jak zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (AMD).

3. Sok z marchwi poprawia odporność

Sok z marchwi może wzmocnić układ odpornościowy.

Obie witaminy A i C zawarte w soku działają jako przeciwutleniacze i chronią komórki odpornościowe przed uszkodzeniem przez wolne rodniki.

Dodatkowo sok ten jest bogatym źródłem witaminy B6, dostarczając ponad 30% dziennego zapotrzebowania z 1 szklanki soku (240 ml). Witamina B6 jest nie tylko niezbędna do optymalnej odpowiedzi immunologicznej, ale jej niedobór wiąże się również z osłabioną odpornością.

Jedno badanie na gryzoniach wykazało, że nieodpowiednie spożycie witaminy B6 w diecie uniemożliwia wzrost komórek odpornościowych zwanych limfocytami. Mimo wszystko potrzebne są badania na ludziach.

4. Może działać przeciwnowotworowomarchwii

Badania laboratoryjne sugerują, że pewne związki zawarte w soku z marchwi mogą chronić przed rakiem. W szczególności poliacetyleny, beta-karoten i luteina z ekstraktu z soku z marchwi mogą być skuteczne w zwalczaniu ludzkich komórek białaczkowych.

Jedno badanie wykazało, że traktowanie komórek białaczkowych ekstraktami z soku z marchwi przez 72 godziny doprowadziło do śmierci tych komórek i zatrzymania cyklu ich wzrostu. Inne badanie dało podobne wyniki, ale wskazało, że poliacetyleny – a nie beta karoten ani luteina – są głównymi środkami przeciwnowotworowymi w soku marchwiowym.

Chociaż wyniki te wydają się obiecujące, dostępnych jest niewiele przeprowadzonych na ludziach.

5. Sok z marchwi pomaga na cukrzycę

Picie niewielkich ilości soku z marchwi może pomóc obniżyć poziom cukru we krwi.

W szczególności badania na szczurach z cukrzycą typu 2 pokazują, że sfermentowany sok z marchwi obniża poziom cukru we krwi i poprawia inne powiązane markery. Dzieje się tak, ponieważ sok zawiera probiotyki, które są pożytecznymi bakteriami, wpływającymi na bakterie jelitowe związane z cukrzycą.

Inne badanie na gryzoniach wykazało, że sok z fioletowej marchwi zwiększa kontrolę poziomu cukru we krwi dzięki przeciwzapalnemu działaniu pigmentów antocyjanów. Jest to jednak bardzo specyficzny rodzaj soku. Nie wiadomo, czy zwykły sok z marchwi ma podobne działanie.

Mimo to sok marchwiowy ma niski indeks glikemiczny (IG) – miarę tego, jak bardzo określony pokarm zwiększa poziom cukru we krwi. Spożywanie pokarmów i napojów o niskim indeksie glikemicznym może poprawić zarządzanie poziomem cukru we krwi u osób z cukrzycą.

Zatem sok z marchwi może być dobrym zamiennikiem soków owocowych o wysokim IG. Jednak ważne jest, aby kontrolować ilość, ponieważ zbyt duża może spowodować wzrost poziomu cukru we krwi.

6. Może poprawić zdrowie skóry

Składniki odżywcze zawarte w soku z marchwi mogą być szczególnie korzystne dla zdrowia skóry.

Jedna szklanka (250 ml) soku z marchwi zapewnia ponad 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, rozpuszczalną w wodzie substancję odżywczą niezbędną do produkcji kolagenu. Ten związek jest najbardziej obficie włóknistym białkiem w twoim ciele i zapewnia elastyczność i siłę twojej skórze.

Dodatkowo witamina C działa jako przeciwutleniacz, chroniąc skórę przed wolnymi rodnikami.

Beta karoten zawarty w soku z marchwi może również wspomagać twoją skórę. Jedno z badań wykazało, że dieta bogata w karotenoidy może chronić skórę przed uszkodzeniem przez promieniowanie ultrafioletowe (UV) i poprawiać jej wygląd.

7. Sok z marchwi może wpływać na serce

Sok z marchwi może pomóc zmniejszyć czynniki ryzyka chorób serca.

Po pierwsze, sok z marchwi jest dobrym źródłem potasu, minerału, który odgrywa ważną rolę w prawidłowej regulacji ciśnienia krwi. Wykazano, że dieta bogata w potas chroni przed wysokim ciśnieniem krwi i udarem.

Związki przeciwutleniające zawarte w soku z marchwi mogą również korzystnie wpływać na serce.

Badanie z udziałem osób dorosłych z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów wykazało, że picie 2 szklanek (480 ml) soku z marchwi dziennie znacznie zwiększyło poziom przeciwutleniaczy we krwi i zmniejszyło utlenianie lipidów we krwi, które mogą prowadzić do chorób serca.

8. Może chronić wątrobęsok

Uważa się, że karotenoidy w soku z marchwi wpływają korzystnie na zdrowie wątroby.

Kilka badań wskazuje, że przeciwzapalne i przeciwutleniające działanie karotenoidów chroni przed niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby (NAFLD). NAFLD występuje, gdy tłuszcz gromadzi się w wątrobie, zwykle w wyniku złej diety, nadwagi lub otyłości. W końcu może dojść do bliznowacenia wątroby i trwałego uszkodzenia.

Badanie na szczurach wykazało, że sok marchwiowy obniżył niektóre markery NAFLD. Inne badanie na gryzoniach przyniosło podobne wyniki, ujawniając, że sok z marchwi nie zmniejszył tłuszczu w wątrobie, ale zmniejszył wskaźniki stanu zapalnego krwi. Niemniej jednak potrzebne są badania na ludziach.

Kiedy nie należy pić soku z marchwi?

Chociaż sok z marchwi jest całkowicie bezpieczny dla większości ludzi, należy pamiętać o kilku zagrożeniach.

Niektóre soki z marchwi, zwłaszcza świeżo przygotowane, mogły nie zostać poddane pasteryzacji w celu zabicia szkodliwych bakterii. Kobiety w ciąży, osoby starsze, małe dzieci i osoby z osłabionym układem odpornościowym powinny unikać niepasteryzowanego soku z marchwi.

Ponadto picie bardzo dużych ilości soku z marchwi może prowadzić do karotenemii, stanu, który zmienia kolor skóry na żółto-pomarańczowy w wyniku wysokiego poziomu beta-karotenu we krwi. Chociaż nie jest to szkodliwe, może być niepokojące. Tymczasowe usunięcie źródeł beta-karotenu z diety zazwyczaj rozwiązuje problem.

Wreszcie, sok z marchwi ma mniej błonnika niż cała marchewka i zawiera naturalne cukry. Ponieważ mniejsza zawartość błonnika oznacza, że ​​jego cukry są szybciej wchłaniane, nadmierne picie może spowodować wzrost poziomu cukru we krwi.

Chociaż niski IG sok z marchwi oznacza, że ​​nie zwiększa on poziomu cukru we krwi tak bardzo, jak inne soki, nadal należy uważać, aby ograniczyć spożycie, jeśli masz cukrzycę.