Skip to content

Oliwa z oliwek a olej roślinny, który tłuszcz jest zdrowszy?

Czas czytania artykułu: 3 minut

Oliwa z oliwek a olej roślinny, chyba każdy zastanawiał się, co jest zdrowsze? Co je różni oprócz surowca, z którego są wytwarzane?

W tym artykule przyjrzymy się różnicom między oliwą z oliwek a olejem roślinnym. w tym ich najlepszym zastosowaniem, smakiem, wartościami odżywczymi i potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi.

Różnice oliwa z oliwek a olej roślinnyoliwa

Oliwa z oliwek i olej roślinny różnią się sposobem wytwarzania, zastosowaniem kulinarnym, smakiem i wartościami odżywczymi.

Poniżej znajdują się niektóre z głównych różnic między oliwą z oliwek a olejem roślinnym:

Oliwa z oliwek

Olej roślinny

Źródło

Oliwki prasowane

Słonecznik, kukurydza, rzepak, soja

Główne zastosowania

Sos do sałatek, smażenie, maczanie chleba

Pieczenie, smażenie

Zawartość witamin i minerałów

Witaminy K i E, występujące w większych ilościach w odmianach extra virgin

Zależy od oleju, ale zwykle po przetworzeniu zachowuje minimalną ilość składników odżywczych

Wysoka zawartość przeciwutleniaczy

Tak

Nie

Wysoko przetworzone

Nie (najmniej przetworzona forma to extra virgin)

Tak

Punkt dymienia 200°C

205°C

Sposób przetworzenia i smak

Po wyekstrahowaniu olejów roślinnych są one zazwyczaj oczyszczane chemicznie i podgrzewane w celu usunięcia zanieczyszczeń i przedłużenia ich trwałości. Im więcej przetwarzania przechodzi olej, tym mniej składników odżywczych i smaku zachowuje.

Widać to, porównując minimalnie przetworzoną oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, która może pochwalić się wyraźnym oliwkowym smakiem, z olejem, który ma neutralny smak.

Oliwa z oliwek pozyskiwana jest wyłącznie z oliwek tłoczonych, przy czym oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest wersją najmniej przetworzoną.

Natomiast olej roślinny jest wytwarzany przez mieszanie olejów z różnych źródeł, takich jak rzepak, słonecznik, soja, kukurydza. Dlatego wymagane jest dalsze przetwarzanie, aby usunąć zanieczyszczenia i stworzyć mieszankę o neutralnym smaku.

Właściwości odżywcze

Stopień przetworzenia, jakim podlega olej, wpływa nie tylko na jego smak, ale także na jego skład odżywczy.

Zarówno oliwa z oliwek, jak i olej roślinny zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, oliwa z oliwek zawiera większe ilości tłuszczów jednonienasyconych, takich jak kwas oleinowy, kwas linolowy i kwas palmitynowy. Olej roślinny zawiera głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6.

Stwierdzono, że tłuszcze jednonienasycone mają działanie przeciwzapalne i zdrowotne, podczas gdy tłuszcze wielonienasycone omega-6 mogą być prozapalne i szkodzić zdrowiu serca, jeśli są spożywane w nadmiarze.

Warto również zauważyć, że im bardziej olej jest rafinowany, tym mniej mikroelementów i zdrowych związków zachowuje.

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest bogata w przeciwutleniacze i związki przeciwzapalne, takie jak tokoferole, karotenoidy i polifenole. Minimalnie rafinowana oliwa z oliwek zachowuje również niektóre mikroelementy, takie jak witaminy E i K.

Z drugiej strony proces rafinacji stosowany przy produkcji oleju roślinnego niszczy mikroelementy, przeciwutleniacze i korzystne związki roślinne, w tym tokoferole, fitosterole, polifenole i koenzym Q.

Podobieństwa- oliwa z oliwek a olej roślinny

Oliwa z oliwek i olej roślinny mają zwykle podobne punkty dymienia, około 205°C. Temperatura dymienia oleju to temperatura, do której można go podgrzać, zanim tłuszcz zacznie się rozkładać na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe.

Podobnie jak olej roślinny, niektóre rodzaje oliwy z oliwek są wysoko przetworzone, w tym te z wytłoczyn. W tym przypadku brakuje mikroelementów, a także charakterystycznego smaku, który uzyskuje się z oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, a zamiast tego charakteryzuje się bardziej neutralnym smakiem.

Rafinowane oliwy z oliwek nie zawierają słowa „virgin” lub „extra virgin” na etykiecie, co wskazuje na ich wyższy stopień przetworzenia. Dlatego najłatwiejszym sposobem na upewnienie się, że wybierasz bogatą w smak oliwę, który również zachowuje pewne składniki odżywcze, jest poszukanie tych fraz na etykiecie.

Oliwa z oliwek a olej roślinny, który jest zdrowszy?

Oliwa z oliwek, zwłaszcza z pierwszego tłoczenia, jest jednym z najmniej przetworzonych olejów spożywczych. Oznacza to, że zachowuje najwięcej przeciwutleniaczy, witamin i minerałów.

Na przykład przeciwutleniacze i związki polifenolowe zawarte w oliwie z oliwek zostały szeroko zbadane pod kątem ich korzyści dla zdrowia serca.

Z kolei olej roślinny jest poddawany wielu procesom przetwarzania, aby zneutralizować jego smak i zmieszać kilka rodzajów olejów roślinnych. Oznacza to, że ma minimalną ilość pożytecznych składników odżywczych, pozostawiając tylko puste kalorie.

Zamiana oleju roślinnego na oliwę z oliwek może przynieść korzyści dla zdrowia mózgu. Jedno z badań wykazało, że zastąpienie oleju roślinnego oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia poprawiło funkcje poznawcze u osób starszych.

Jeśli zdecydujesz się spożywać oleje, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest znacznie zdrowszym wyborem niż większość olejów roślinnych.