Skip to content

Czym są flawonoidy? Gdzie występują? Jakie korzyści przynoszą?

Czas czytania artykułu: 3 minut

Flawonoidy to różne związki występujące naturalnie w owocach i warzywach. Znajdują się również w produktach, takich jak wino, herbata i czekolada. W żywności znajduje się 6 różnych rodzajów flawonoidów, a każdy z nich jest rozkładany przez organizm w inny sposób.

Flawonoidy mają działanie przeciwutleniające i mogą pomóc organizmowi w walce z codziennymi toksynami. Włączenie większej ilości flawonoidów do diety to świetny sposób, aby pomóc organizmowi zachować zdrowie i zmniejszyć ryzyko przewlekłych schorzeń.

Jakie produkty zawierają flawonoidy?flawonoidy

Wiele produktów roślinnych zawiera flawonoidy. Oto 6 podtypów flawonoidów i żywność, która je zawiera.

Flawanole

Te flawonoidy znane są ze swoich właściwości przeciwutleniających. Mogą pomóc w radzeniu sobie z objawami choroby układu krążenia. Flawanole znajdują się w:

  • cebuli
  • jarmużu
  • winogronach i czerwonym winie
  • herbacie
  • brzoskwiniach
  • jagodach
  • pomidorach
  • sałacie
  • szalotkach
  • brokułach

Flawan-3-ole

Pokarmy zawierające tego typu flawonoidy są bardzo bogate w składniki odżywcze. Zawiera je:

  • biała herbata
  • zielona herbata
  • herbata oolong
  • czarna herbata
  • jabłka
  • winogrona fioletowe i czerwone
  • jagody
  • truskawki
  • wyroby kakaowe i czekoladowe

Flawony

Flawony to pigmenty w niebieskich i białych roślinach kwitnących. Działają również jako naturalny pestycyd, chroniąc liście przed szkodliwymi owadami.

Flawony mogą pomóc w stanach zapalnych organizmu. Można je znaleźć w:

  • pietruszce
  • czerwonej papryce
  • selerze
  • rumianku
  • mięcie pieprzowej

Flawanony

Flawanony znane są ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Mogą również pomóc w kontrolowaniu wagi i cholesterolu. Flawanony znajdują się w:

  • cytrynie
  • limonce
  • pomarańczach
  • grejpfrucie

Izoflawony

Izoflawony mogą pomóc w utrzymaniu równowagi hormonów w twoim ciele. Izoflawonoidy znajdują się głównie w soi, produktach sojowych i niektórych innych roślinach strączkowych, takich jak fasola czy soczewica.

Antocyjany

Antocyjany to naturalnie wytwarzane pigmenty, które nadają kwiatom ich czerwony, fioletowy i niebieski kolor. Znajdują się one głównie w skórce jagód, owocach i wyrobach z nich wytworzonych, takich jak:

  • czerwone i fioletowe winogrona
  • czerwone wino
  • żurawina
  • jagody
  • truskawki
  • jeżyny

Po co nam flawonoidy?owoce warzywa wino

Flawonoidy pomagają regulować aktywność komórkową i zwalczać wolne rodniki, które powodują stres oksydacyjny w organizmie. Mówiąc prościej, pomagają skuteczniej funkcjonować organizmowi, jednocześnie chroniąc go przed codziennymi toksynami i stresorami.

Są również silnymi środkami przeciwutleniającymi. Przeciwutleniacze pomagają organizmowi zwalczyć potencjalnie szkodliwe cząsteczki, które mogą zostać wprowadzone do organizmu. Twoje ciało naturalnie wytwarza przeciwutleniacze, ale znajdują się one również w gorzkiej czekoladzie, roślinach strączkowych oraz wielu owocach i warzywach.

Zapalenie jest jedną z odpowiedzi immunologicznych twojego organizmu. Alergeny, zarazki, toksyny i inne czynniki drażniące mogą wywołać stan zapalny, który powoduje nieprzyjemne skutki. Flawonoidy mogą pomóc organizmowi odrzucić tę reakcję zapalną, aby zmniejszyć te objawy.

Jakie korzyści zdrowotne dają flawonoidy?

Różne flawonoidy mogą pomóc organizmowi na różne sposoby. Po pierwsze, włączenie do diety pokarmów zawierających flawonoidy może być skutecznym sposobem na kontrolowanie wysokiego ciśnienia krwi. Co najmniej 5 podtypów flawonoidów ma wyraźny wpływ na obniżenie wysokiego ciśnienia krwi.

Ponadto flawonoidy znajdujące się w herbacie, kawie i soi mogą pomóc zmniejszyć ryzyko zawału serca lub udaru mózgu. Jedno badanie opublikowane w Czasopismo Medycznym wykazało, że ludzie, którzy spożywali wyższy poziom flawonoidów, mieli mniejsze ryzyko wystąpienia problemów sercowo-naczyniowych.

Dieta bogata we flawonoidy może również zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2. Wyniki metaanalizy wykonane w 2018 roku sugerują, że wysokie spożycie flawonoidów w diecie koreluje z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2. Jednak potrzebne są dalsze badania, aby udowodnić skuteczność flawonoidów jako regulatorów poziomu cukru we krwi.

Przeciwzapalne i przeciwutleniające działanie flawonoidów zachęciło również badaczy do wykorzystania ich potencjału jako leków przeciwnowotworowych. Badania pokazują że niektóre flawonoidy mogą pomóc w powstrzymaniu namnażania się komórek rakowych. Włączenie żywności zawierającej flawonoidy i przestrzeganie zdrowej diety może zmniejszyć ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.