Skip to content

Migreny- co jeść a czego unikać, aby im zapobiegać?

Czas czytania artykułu: 3 minut

Większość z nas od czasu do czasu miewa bóle głowy. Do 75 % osób w wieku od 18 do 65 lat miewa bóle głowy. Ponad 30% tych osób zgłaszało migrenę. Migreny często trwają dłużej i mają bardziej fizyczne skutki niż zwykły ból głowy.

Ostatnie badania sugerują, że modyfikacje diety mogą pomóc zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia migreny. Niektóre zmiany w diecie mogą również zmniejszyć jej częstotliwość.

Czym są migreny?światło ból głowy

Każdy, kto miał migrenę, wie, że to coś zupełnie innego niż zwykły ból głowy. Dzieje się tak, ponieważ intensywność bólu jest większa i towarzyszy jej kilka innych objawów.

Migrena to silny ból głowy, zwykle po jednej stronie głowy, któremu często towarzyszą nudności lub nadwrażliwość na światło. Wynika to z chwilowych zmian w przewodnictwie nerwowym w mózgu. Migrena powoduje zmiany zapalne w komórkach nerwowych, które powodują ból.

Zanim zacznie się migrena, niektórzy mogą widzieć błyski światła lub odczuwać mrowienie w kończynach. Te błyski nazywane są aurą. Inne osoby zgłaszają pewne zachcianki na jedzenie, drażliwość lub uczucie depresji, zanim zaatakuje migrena.

Kiedy zacznie się migrena, możecie być szczególnie wrażliwi na hałas lub światło. Możecie także odczuwać nudności i wymioty. Ten ból i towarzyszące mu objawy mogą trwać od kilku godzin do kilku dni.

Jakie pokarmy są dobre na migreny?

Zwracanie uwagi na dietę jest jedną z najlepszych metod obrony przed migrenami. Powinniście pracować nad włączeniem do swojej diety środków zapobiegawczych i ograniczeniem pokarmów wyzwalających migrenę.

Nieprzetworzone, naturalne pokarmy, które nie zawierają konserwantów ani sztucznych aromatów, to dobry początek, jeśli chodzi o zmianę diety.

Niewielkie badanie wykazało, że dieta wegańska lub wyeliminowanie wyzwalaczy dietetycznych może przynieść korzyści osobom z migreną.

Według Komitetu Lekarzy ds. Odpowiedzialnej Medycyny (PCRM), który promuje diety roślinne jako sposób na poprawę zdrowia, należy włączać żywność „bezpieczną dla bólu”. Nie jest ona postrzegana jako czynnik wywołujący jakiekolwiek schorzenia, w tym migreny.

Następujące pokarmy i napoje są „bezpieczne dla bólu”:

  • pomarańczowe, żółte i zielone warzywa, takie jak dynia, słodkie ziemniaki, marchewka i szpinak
  • woda gazowana, źródlana lub z kranu
  • ryż, zwłaszcza brązowy
  • suszone lub gotowane owoce, zwłaszcza te nie cytrusowe, takie jak wiśnie i żurawina
  • naturalne słodziki lub aromaty, takie jak syrop klonowy i ekstrakt waniliowy

Świeże mięso, drób i ryby są uważane za żywność bezpieczną dla migreny. Kluczem jest unikanie wersji przetwarzanych i wędzonych.

Witamina B-2 lub ryboflawina może pomóc zmniejszyć częstotliwość migren. Witaminę B-2 można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak łosoś i czerwone mięso. Występuje również w zbożach i grzybach.

Co może wywołać migreny?głowa migrena

Kobiety, które mają spadki estrogenu w czasie miesiączki lub w ciąży, mogą mieć migreny z powodu wahań hormonalnych.

Żywność zawierająca dużo sodu, a także żywność z dodatkami, takimi jak glutaminian sodu (MSG) lub sztuczne słodziki, takie jak aspartam, może również powodować migreny u niewielkiego odsetka osób.

Inne wyzwalacze migreny mogą obejmować:

  • stres
  • spożycie alkoholu
  • zmiany pogody
  • zmiany nawyków związanych ze snem
  • niektóre leki

Jakie pokarmy mogą wywoływać migreny?

Ograniczenie ilości pokarmów wyzwalających lub przestrzeganie ścisłej diety może zmniejszyć częstotliwość migren. Powszechnie uważa się, że dodatki do żywności i żywność przetworzona są częstymi wyzwalaczami migreny.

Inne pokarmy lub dodatki, które mogą ją powodować to:

  • jajka
  • pomidory
  • cebula
  • nabiał
  • pszenica, w tym makarony i pieczywo
  • owoce cytrusowe
  • azotyny występujące w żywności
  • alkohol, zwłaszcza czerwone wino
  • kofeina
  • dodatki do żywności, takie jak glutaminian sodu
  • aspartam
  • czekolada
  • sery dojrzewające
  • orzechy

Należy rozważyć prowadzenie dziennika posiłków, aby śledzić, co jesz i pijesz, a także, jak się później czujesz. Może to pomóc wyizolować określone pokarmy lub składniki, które mogą wywoływać migreny.

Możesz także rozpocząć dwutygodniowy test diety uśmierzającej ból. W tym czasie należy wybierać tylko żywność lub napoje z listy „bezpiecznych” i unikać pokarmów uważanych za częste wyzwalacze bólu. W tym czasie należy zwrócić uwagę na częstotliwość i nasilenie migreny.

Po upływie dwóch tygodni powoli wprowadzaj inne pokarmy z powrotem do swojej diety. Może to dać ci informacje o tym, jakie mogą być wyzwalacze żywności.

Dieta ketogeniczna, która jest dietą wysokotłuszczową, niskowęglowodanową i bogatą w białko, została uznana za łagodzącą bólu związanego z niektórymi zaburzeniami neurologicznymi. Niektóre badania wykazały, że może to być jeden ze sposobów dietetycznych na złagodzenie migreny.