Sód w żywności: wpływ na zdrowie, zalecane spożycie i mity z nim związane

sód słone sól

Sód jest istotnym minerałem, który wchodzi w skład chlorku sodu, bardziej znanego jako sól kuchenna.
Sól dodajemy do żywności sami podczas gotowania, ale występuje także w wielu pakowanych produktach spożywczych, gdzie nie tylko nadaje smak, ale także przyczynia się do zachowania tekstury i właściwości konserwujących.

90% sodu, który spożywamy, jest w postaci chlorku sodu, ale inne związki, takie jak azotan sodu i azotyn sodu, są stosowane jako środki konserwujące w niektórych produktach żywnościowych.
Ponad 70% naszego spożycia soli pochodzi z żywności pakowanej, 10% dodaje się podczas gotowania lub przy stole, a 10-15% występuje naturalnie w żywności, zwłaszcza w mięsie.
Owoce i warzywa mają naturalnie niską zawartość sodu.

W jaki sposób sód wpływa na nasze zdrowie?

Wszyscy potrzebujemy niewielkiej ilości sodu, aby nasze ciała działały, tak jak powinny. Ma to kluczowe znaczenie dla funkcjonowania mięśni (w tym serca) i prawidłowego funkcjonowania naszego systemu nerwowego, a także pomaga kontrolować równowagę płynów.

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca spożycie dzienne sodu poniżej 2 g dla osoby dorosłej, która to ilość sodu odpowiada 5 g soli kuchennej (płaska łyżeczka do herbaty). Oczywiście obejmuje to sól ze wszystkich źródeł, również z żywności przetworzonej.

Większość ludzi spożywa zbyt dużo soli, średnio 9-12 g dziennie, czyli około dwa razy więcej niż zalecany maksymalny poziom spożycia.

Zawartość soli oblicza się z zawartości sodu w produkcie według wzoru:
zawartość soli (g) = zawartość sodu (g) x 2,5

Zwykle nasze nerki wykonują świetną robotę, regulując nasze spożycie sodu poprzez wydalanie tego, czego nie potrzebujemy w ciągu kilku godzin. Ale kiedy ten system nie funkcjonuje prawidłowo, to mogą pojawić się problemy. Konsekwentne spożywanie zbyt dużej ilości sodu, zwykle przez kilka lat, dodatkowo obciąża serce i naczynia krwionośne. Z biegiem czasu może to przyczynić się do wysokiego ciśnienia krwi.
Wysokie ciśnienie krwi, zwane także nadciśnieniem, wiąże się z ryzykiem chorób serca i udarów. Istnieją inne czynniki ryzyka nadciśnienia tętniczego, w tym nadwaga lub otyłość, niezdrowa dieta i brak aktywności fizycznej, to tylko kilka z nich. Wraz ze zmianami stylu życia, takimi jak prawidłowe odżywianie, ćwiczenia, zmniejszenie spożycia sodu możemy obniżyć ciśnienie krwi.

Zgodnie z obecnymi przepisami (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady EU nr 1169/2011) producenci muszą podawać zawartość soli w produkcie. Referencyjna wartość spożycia soli, określona do celów znakowania to 6 g/dzień. Dlatego bardzo istotne jest zapoznawanie się z informacjami zawartymi na etykietach produktów i wybierać te, które mają mniejszą zawartość soli.

Mity związane z solą:

W gorący i wilgotny dzień, kiedy się pocisz, należy spożywać więcej soli? MIT
Nie tracisz zbyt dużo soli z potem, więc nie ma potrzeby stosowania dodatkowej ilości soli nawet w gorący i wilgotny dzień, chociaż ważne jest, aby pić dużo wody.

Sól morska jest zdrowsza niż sól kuchenna? MIT
Niezależnie od źródła soli, to sól sodowa powoduje pogorszenie stanu zdrowotnego.

Jedzenie nie potrzebuje dodatku soli, aby miało atrakcyjny smak? PRAWDA
Dostosowanie się kubków smakowych danej osoby zajmuje trochę czasu, ale gdy przyzwyczaimy się do mniejszej ilości soli, łatwiej jest cieszyć się naturalnym smakiem jedzenia i dostrzec jego szerszą gamę.

Pokarmy bogate w sól mają słony smak? MIT
Niektóre potrawy bogate w sól nie mają słonego smaku, ponieważ mają dodatek cukrów, które maskują smak. Ważne jest, aby czytać etykiety żywności, aby poznać poziom sodu w produkcie.

Tylko starsi ludzie muszą martwić się o to, ile soli jedzą? MIT
Spożywanie zbyt dużej ilości soli może podnieść ciśnienie krwi w każdym wieku.

facebook