MROŻONE OWOCE I WARZYWA, CZY SĄ MNIEJ ZDROWE OD ŚWIEŻYCH?

mrożonki mrożone owoce i warzywa

Osoby, które uwielbiają świeże owoce i warzywa, często nie kupują ich mrożonych odpowiedników. Ponieważ mrożone często nie wyglądają tak apetycznie po rozmrożeniu i można pomyśleć, że proces zamrażania zmniejsza ich wartości odżywcze.
Z drugiej strony mrożonki są często tańsze i dostępne przez cały rok, do tego dochodzi możliwość długiego przechowywania w zamrażarce w domu, dzięki czemu możemy je użyć w każdej chwili.

Clarence Birdseye opracował technologię „szybkiego mrożenia” na początku lat dwudziestych XX wieku. Skopiował metodę Innuitów mieszkających na Alasce, którzy wystawiali swoje ryby na wolne mroźne powietrze i szybko je zamrażali. Dzięki tej metodzie nie powstawały w produkcie duże kryształy lodu, które mogły uszkodzić komórki i zmienić smak ryby.patronite

Podoba ci się ten artykuł? Udostępnij go znajomym.

Obecnie stosuje się nowsze techniki, takie jak blanszowanie warzyw przed mrożeniem błyskawicznym. Nie dodaje się substancji chemicznych do produktów.

Natomiast jeśli martwisz się ubytkiem składników odżywczych, to należy pamiętać, że świeże owoce i warzywa także je tracą.

Np. zielony groszek traci nieco ponad połowę swojej witaminy C w ciągu pierwszych 24 do 48 godzin po zbiorze.

Badanie przeprowadzone przez Ali Bouzari i współpracowników z Uniwersytetu Kalifornijskiego, porównujące substancje odżywcze w ośmiu różnych świeżych i mrożonych owocach i warzywach (kukurydza, brokuły, szpinak, marchew, groszek, fasolka szparagowa, truskawki i jagody), nie wykazało stałych różnic między świeżymi a mrożonymi produktami.

Zawartość witaminy C była wyższa w mrożonej kukurydzy, fasolce szparagowej i borówkach amerykańskich niż w ich świeżych odpowiednikach.

Więcej ryboflawiny (witaminy B) znajdowało się w mrożonych brokułach niż świeżych, chociaż świeży groszek miał jej więcej niż mrożony.

Mrożony groszek i fasolka szparagowa zawierały ponad 2-krotnie wyższy poziom witaminy E niż świeże. Dodatkowo borówki, szpinak i kukurydza miały znacznie wyższy poziom (12-39%) w zamrożonych próbkach w porównaniu ze świeżymi.

W trakcie przechowywania mrożonego grochu, szpinaku i marchewki wykazano ponad 50% strat beta-karotenu.
W przypadku świeżego grochu, zielonej fasoli i marchewki straciły one co najmniej 15% początkowej zawartości beta-karotenu.
Co oznacza, że straty beta-karotenu są nieuniknione czy to w świeżym, czy też mrożonych warzywach.

W innym artykule badacze przyjrzeli się błonnikowi i poziomom składników mineralnych, takich jak magnez, wapń, cynk i żelazo, i nie stwierdzili dużej różnicy między zamrożonymi i świeżymi formami tych samych ośmiu owoców i warzyw.

Zamrożone owoce i warzywa, jeśli są przechowywane w nienaruszonym stanie w sprawnym zamrażalniku, zatrzymują swoje minerały i witaminy a zima jest idealną porą roku na ich zakup.

Kwestie takie jak preferencje smakowe świeżych owoców i warzyw są bardziej subiektywne.