Kasze są produktami, które możemy znaleźć w każdej kuchni. Ale czy wiesz czym się różnią? Poniżej przedstawiam mały przewodnik.

Kasza gryczana (z gryki)

Kasza gryczana produkowana jest z nasion gryki. Dzielimy ją na 2 rodzaje:

Nieprażona, wytwarzana z łamanych, niepalonych ziaren gryki. Wyróżnia się kremową barwą i delikatnym smakiem, który jest mniej charakterystyczny niż w palonej kaszy gryczanej.

Prażona, ma barwę orzechową i dość charakterystyczny intensywny smak, jest bardziej popularna niż nieprażona.

Niewskazana dla osób:

  • przy niewydolności nerek,
  • dla chorujących na wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • dla dzieci do 10 miesiąca życia,

Zastosowanie kulinarne:

  • dania mięsne,
  • gulasz,
  • sos grzybowy,
  • chleb, placki i ciasta (ze zmielonej kaszy),
  • farsz do naleśników i pierogów (w połączeniu z białym serem i warzywami),
  • do produkcji kotletów,
  • jako farsz do warzyw (np. papryki),

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody (1:2)
Gotowanie zwiększa masę kaszy 2-4 razy.

Dobra rada: Aby kasza była bardziej sypka, przed gotowaniem dodaj do kaszy białko jaja, dokładnie wymieszaj, a następnie włóż do piekarnika (rozgrzanego do 70°C) i susz ok. 20 min. Po wyjęciu rozkrusz i dopiero wtedy gotuj.

Kasza jęczmienna (z jęczmienia)

Ziarna tej kaszy są jasnoszare, czasem z lekkim odcieniem żółci lub zieleni.

Dzielona jest ze względu na stopień rozdrobnienia:

Pęczak, całe, wypolerowane i pozbawione łuski ziarno.

Perłowa (kasza mazurska), czyli pęczak pocięty na kawałki. Dzielimy ją na grubą, średnią i drobną (zależnie od stopnia rozdrobnienia).

Łamana (wiejska), to także rozdrobniony pęczak, lecz niepolerowany (czyli zachowuje więcej cennych składników).

Niewskazana dla osób:

  • chorych na celiakię,
  • dla dzieci do 10 miesiąca życia,

Zastosowanie kulinarne:

  • do zup,
  • gulaszu,
  • gołąbków,
  • zapiekanek,
  • sosów grzybowych,

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody (1:2,5- sypka, 1:3,5- kleista)
Gotowanie zwiększa masę kaszy 3 do 4,5 razy.

Dobra rada: Namoczenie kaszy w wodzie przed gotowaniem na 2-3 godziny, skraca czas gotowania.

Kasza jaglana (z prosa)

Kasza jaglana jest kaszą z ziarna prosa. Ma małe okrągłe ziarna, najczęściej w kolorze żółtym, dostępne są także białe, szare oraz czerwone. Posiada dużą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego szybko ulega jełczeniu, co skraca okres jej przechowywania w porównaniu do innych kasz.

Niewskazana dla osób:

  • z niedoczynnością tarczycy (zaleca się spożywać nie częściej niż raz w tygodniu),

Zastosowanie kulinarne:

  • potrawy mięsne i warzywne,
  • zupy,
  • desery,

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody (1:2,5)
Gotowanie zwiększa masę kaszy 2,5 do 3 razy.

Dobra rada: Aby złagodzić smak kaszy i zmniejszyć goryczkę, należy ją gotować w mieszance wody i mleka w stosunku 1:1.

Kasza manna (z pszenicy)

Kasza manna to biała, drobna kasza powstała podczas przemiału pszenicy na mąkę. Dostępne są także:

Kasza manna błyskawiczna (preparowana), podczas produkcji poddawana jest wstępnej obróbce termicznej, dzięki czemu ziarna skrobi miękną i w konsekwencji kasza wymaga krótszego gotowania.

Kasza manna razowa zawiera więcej błonnika i składników mineralnych.

Niewskazana dla osób:

  • chorych na celiakie,
  • skarżących się na zaparcia i hemoroidy,
  • odchudzających się,

Zastosowanie kulinarne:

  • ugotowana na mleku,
  • do ciasteczek i placków,
  • krem do ciasta,
  • zupy,
  • pulpety,
  • kotlety,
  • do gołąbków,
  • jako zagęstnik do sosów zamiast mąki,
  • do sałatek,
  • do warzyw faszerowanych,

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody lub mleka (1:4)
Gotowanie zwiększa masę kaszy 3,5 razy.

Kasza kukurydziana (z kukurydzy)

Kasza kukurydziana otrzymywana jest z obłuszczonego i połamanego ziarna kukurydzy. Jest drobna i ma żółty kolor.

Niewskazana dla osób:

  • z cukrzycą,
  • odchudzających się,

Zastosowanie kulinarne:

  • zagęszczacz zup i sosów,
  • surowiec na placki, ciasta, chleb czy kluseczki,
  • do zup mlecznych,
  • farsz do warzyw,

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody lub mleka (1:2,5).
Gotowanie zwiększa masę kaszy 2 razy.

Dobra rada: Kasza kukurydziana może stanowić zamiennik dla jaj w wypiekach (1 łyżka kaszy rozmieszana w 2 łyżkach wody). Jest to idealne rozwiązanie dla wegan i osób z alergią na jaja.

Kuskus (z pszenicy durum)

Kasza kuskus jest jasnożółta i drobna. Powstaje z twardej pszenicy durum, której ziarna po oczyszczeniu gotuje się na parze i poleruje.

Niewskazana dla osób:

  • chorych na celiakię,
  • dzieci do 9 miesiąca życia,

Zastosowanie kulinarne:

  • Zalana wrzątkiem lub gotowana na parze (na słodko z owocami lub na słono z mięsem i warzywami),
  • w sałatkach (warzywnych i owocowych),

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody (1:1).
Gotowanie zwiększa masę kaszy 2 razy.

Kasza owsiana

Kasza owsiana jest wytwarzana z całych ziaren owsa.

Niewskazana dla osób:

  • chorych na celiakię,
  • dzieci do 8 miesiąca życia,

Zastosowanie kulinarne:

  • zupy mleczne,
  • desery,
  • zagęszczanie potraw,
  • na słodko (ugotowana na mleku z owocami),

Gotowanie: Proporcja kaszy do wody lub mleka (1:4).
Gotowanie zwiększa masę kaszy 3 razy.

Dobra rada: By skrócić czas gotowania, można namoczyć kaszę na noc.