Skip to content

Czym zastąpić cukier w diecie?

Czas czytania artykułu: 3 minut

Cukier jest substancją, bez której trudno się dzisiaj obyć. Nic w tym dziwnego – dodawany jest przecież do niemalże każdego produktu spożywczego. Spożywanie cukru można jednak łatwo ograniczyć, korzystając z dostępnych słodzików. Na rynku znaleźć można bardzo szeroki wybór produktów o skomplikowanych, obco brzmiących nazwach, które obiecują słodki smak i brak negatywnych efektów, takich jak nadmierna kaloryczność. Jakie z nich są naprawdę warte uwagi?

W jaki sposób można skutecznie zastąpić cukier? Spróbujmy dowiedzieć się więcej na temat dostępnych słodzików.

Dlaczego substancja słodząca, jaką jest cukier stołowy jest niezdrowa?

Cukier to substancja, która znajduje się obecnie niemalże w każdym produkcie. Słodkie soki, batony, sosy, pieczywo, cukierki a nawet jogurty owocowe czy płatki śniadaniowe – prawie wszystkie produkty, które znaleźć można w sklepach zawierają cukier. Z tego powodu bardzo łatwo uzależnić się od słodkiego smaku.

Zwykły cukier, według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinno się spożywać w następujących ilościach w ciągu dnia:

  • kobiety: około 20 gram w ciągu dnia,
  • mężczyźni: około 24 gramy w ciągu dnia,
  • dzieci: około 12 gram w ciągu dnia.

Ta ilość jest niezwykle mała, zwłaszcza, jeżeli przeczyta się skład dowolnego słodkiego napoju.

Wśród negatywnych skutków nadmiernego zażywania cukru warto wymienić:

  • otyłość,
  • próchnicę,
  • zaburzenie równowagi flory bakteryjnej jelit,
  • zaburzenia trawienia,
  • zaburzenia hormonalne,
  • wahania nastroju,
  • rozwój stanów zapalnych w organizmie człowieka i wiele innych.

Z tego powodu zdrowy słodzik, który mógłby być stosowany zamiast cukru jest na wagę złota.

Jaki zamiennik cukru warto stosować?

Dobry zamiennik cukru powinien posiadać wszystkie jego właściwości, a jednocześnie nie powodować negatywnych skutków ubocznych. Wiele osób korzysta na przykład z miodu, rozwiązanie to ma jednak swoje wady. Przykładowo, przy wypieku ciast drożdżowych miód może zmieniać smak ostatecznego produktu. Z tego powodu ciekawym rozwiązaniem jest na przykład ksylitol, czyli słodzik o niskim indeksie glikemicznym. Posiada ona także znacznie mniej kalorii od zwykłego cukru.

Czym jest erytrytol?

Szukając zamienników tradycyjnego cukru warto zastanowić się: erytrytol co to jest i czy warto go stosować? Erytrytol to inaczej erytrol. Jest to świetny zamiennik cukru, oznaczany jako E968. Jest on słodzikiem z grupy tak zwanych alkoholi polihydroksylowych. Podobnie jak ksylitol, posiada on niski indeks glikemiczny – można wręcz powiedzieć, że jest to zerowy indeks glikemiczny. Jego ogromną zaletą jest smak: jest on niezwykle podobny do tego, jaki ma tradycyjny cukier, jednocześnie jednak jest odrobinę mniej słodki. Erytrytol nie pozostawia obcych posmaków, może jednak powodować uczucie chłodu w ustach. Jest to substancja o znacznie niższej wartości energetycznej od białego cukru.

Erytrytol stosuje się:

  • do słodzenia kawy, herbaty,
  • do owoców kandyzowanych,
  • do słodzenia dżemów,
  • do zagęszczania,
  • do zatrzymania zmian konsystencji i smaków produktów,
  • do zabezpieczenia produktów przed zepsuciem.

Na rynku znaleźć można także słodycze z erytrytolem. Produkt ten jest używany nie tylko w przemyśle spożywczym, ale i w kosmetyce.

Erytrytol – ile zawiera kalorii?

Erytrytol to produkt, który posiada niską wartością energetyczną. Właśnie dlatego jest on tak korzystnym zamiennikiem cukru. Według danych na 1 g erytrytolu przypadka od 0,2 do około 0,4 kcal. Z kolei cukier w 1 g ma aż 4 kcal! Różnica jest zatem ogromna i wypada znacznie na korzyść słodzika. Warto zauważyć, że również na tle innych tego typu substancji pod względem kalorii erytrytol wypada bardzo korzystnie. Przykładowo, stewia w 1 g ma 2,7 kcal, z kolei inny, popularny słodzik – ksylitol – w 1 g ma 2,4 kcal. Oznacza to zatem, że dla osób, które szukają sposobu na ograniczenie codziennych kalorii erytrytol jest doskonałym rozwiązaniem. Mogą go także stosować osoby chore na cukrzycę, ponieważ ma on niski indeks glikemiczny.

Czy erytrytol jest zdrowy?

Erytrytol nie wykazuje znacznych właściwości prozdrowotnych. Jest on raczej neutralny dla organizmu, ponieważ wydala się go razem z moczem w niezmienionym stanie. Jego pozytywne efekty opierają się raczej na niskiej kaloryczności. Dzięki temu, że zawiera niewielką ilość kalorii może pomagać w walce z otyłością i innymi skutkami nadużywania cukru. Co więcej, erytrytol zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy. Ponadto wykazuje on także działanie antyoksydacyjne. Oznacza to, że zabezpiecza organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Warto jednak zaznaczyć, że nadmierne spożywanie erytrytolu może mieć u niektórych osób negatywne skutki uboczne, takie jak biegunki, wzdęcia, bóle brzucha czy gazy. Zazwyczaj jednak substancja ta jest nieszkodliwa. Erytrytol może być bezpiecznie stosowany nawet w większych ilościach.