LUTEINA jakie niesie korzyści dla zdrowia?

luteina marchew

„Jedz marchewkę, jest dobra na oczy” – nasze mamy zawsze tak mówiły.

Miały rację, marchewki wypełnione są karotenoidami, w tym luteiną, które pomagają chronić przed zwyrodnieniem plamki żółtej i uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki.

Luteina wraz z innymi karotenoidami występuje naturalnie w żółtkach jaj i w ciemnych zielonych liściach roślin, takich jak szpinak czy jarmuż.

Blogi i inne witryny w sieci cytują wielokrotnie badania, podkreślające działanie ochronne luteiny przeciwko promieniowaniu niebieskiego światła (z monitorów i telewizorów), miażdżycy (przyczyny ataków serca), cukrzycy, stanów zapalnych i uszkodzeń skóry oraz (najciekawsze ze wszystkich) wpływa na zwiększenie długowieczności.

Wykazano, że obecność luteiny jest niezbędna do optymalnej pracy oka. Pomaga w filtracji (podkreślmy, pomaga, a nie całkowicie zatrzymuje) niebieskiego światła w naszych oczach.
Jednakże nie zostało jeszcze jednoznacznie wykazane, że takie same efekty są możliwe, gdy luteina jest przyjmowana pod postacią suplementów, zamiast naturalnie z żywnością.

Luteina nie wyleczy cukrzycy, ale może pomóc w zapobieganiu uszkodzenia siatkówki, prowadzącym do ślepoty spowodowanej cukrzycą. Dziś cukrzyca pozostaje główną przyczyną ślepoty w Stanach Zjednoczonych.

Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie oczu, luteina, jako przeciwutleniacz może pomóc zmniejszyć działanie wolnych rodników w skórze i innych częściach naszego ciała zmniejszając uszkodzenia i stany zapalne.
Jednak żaden przeciwutleniacz (luteina lub też inny) nie może zapobiec uszkodzeniom wywołanym przez wolne rodniki, które występują w organizmie.

Podsumowując, można powiedzieć, że luteina nie może wyleczyć żadnych chorób- ale może pomóc każdemu z nas prowadzić zdrowsze (i dłuższe) życie.

[fb_button]

facebook