Skip to content

Szpinak, czy zawiera bardzo dużo żelaza?

Czy faktycznie szpinak jest bardzo bogaty w żelazo? A może istnieją inne produkty, które zawierają go jeszcze więcej?

 

Żelazo to niezbędny składnik odżywczy, co oznacza, że ​​musisz go pozyskiwać z pożywienia. Dzienna wartość zalecanego spożycia wynosi 18 miligramów.

Co ciekawe, ilość żelaza wchłaniana przez twoje ciało jest częściowo uzależniona od ilości, którą już posiadasz.

Niedobór może wystąpić gdy spożycie jest zbyt niskie, aby zastąpić ilość traconą każdego dnia.

Niedobór żelaza może powodować anemię i prowadzić do objawów takich jak zmęczenie. Kobiety miesiączkujące, które nie spożywają pokarmów bogatych w żelazo, są szczególnie narażone na niedobór.

Na szczęście istnieje wiele dobrych produktów żywieniowych, które pomogą Ci zaspokoić codzienne potrzeby związane z żelazem.

szpinak żelazo

Jak widać na wykresie, możemy znaleźć wiele innych produktów o większej zawartości żelaza niż szpinak.

Przykładowo w 100 gramach szpinaku gotowanego jest taka sama zawartość żelaza co w 12 gramach płatków kukurydzianych.

Należy pamiętać także, że lepiej wchłaniane jest żelazo pochodzące z produktów mięsnych niż z roślinnych.

Czynniki hamujące wchłanianie żelaza to:

  • duże ilości błonnika,
  • fityniany i taniny,
  • miedź i cynk,
  • niektóre białka np. kazeina.

Czynniki wpływające na lepsze przyswajanie żelaza to:

  • witamina C,
  • niskie pH,
  • kiszenie.

Oczywiści szpinak jest zdrowym produktem bogatym w witaminy, białka, błonnik, karotenoidy i sole mineralne.

Osobiście bardzo lubię szpinak np. podsmażony na masełku z czosnkiem i śmietaną i szczerze zachęcam do jego spożywania.

Pamiętaj, przy wyborze produktów o dużej zawartości żelaza nie kierujmy się mitami.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.