Prawdopodobnie słyszałeś teorie, że podczas imprezy lepiej zaczynać picie alkoholi od tych najsłabszych, a kończyć na tych wysokoprocentowych.

Odnosi się to do kwestii uniknięcia kaca na drugi dzień w zależności od kolejności picia.

Chociaż wiele osób przysięga, że się to sprawdza, inni to kwestionują. Ale czy istnieją jakieś badania potwierdzające tą teorię?

Ten artykuł analizuje dowody naukowe w celu ustalenia, czy to założenie ma jakąkolwiek podstawę w rzeczywistości.

Skąd w ogóle takie założenie?

Istnieje wiele teorii dotyczących powstania tego popularnego twierdzenia.

Większość ludzi zaczyna wieczór od napojów o niższej zawartości alkoholu, takich jak piwo czy wino, a wraz z upływem czasu przechodzą do alkoholi ciężkich. Następnie, jeśli pod koniec wieczoru lub rano mieli objawy kaca, to łączyli to z cięższymi alkoholami.

Inna teoria opiera się na założeniu, że wysoka zawartość alkoholu w mocnych drinkach zwiększa stężenie alkoholu we krwi w krótkim czasie w porównaniu z słabym piwem (1).

Dlatego zakończenie wieczoru silnym alkoholem po kilku godzinach picia piwa może szybko zwiększyć już podwyższoną zawartość alkoholu we krwi, przyczyniając się do kaca.

Teoria ta sugeruje również, że rozpoczęcie wieczoru od picia piwa może spowolnić wzrost poziomu alkoholu we krwi, potencjalnie ograniczając objawy kaca następnego ranka.

Dlaczego kolejność picia nie ma znaczenia?

Pomimo skomplikowanych teorii, kolejność spożywania napojów raczej nie wpłynie na to, czy następnego dnia doznasz kaca.

To dlatego, że alkohol zaczyna wchłaniać się do krwiobiegu, gdy tylko dotrze do żołądka.

Zatem cały alkohol, który wypiłeś poprzedniej nocy, zostanie wchłonięty na długo przed wystąpieniem objawów kaca (1).

Dopóki łączna ilość spożytego alkoholu w danym czasie pozostaje taka sama, nie ma powodu, dla którego picie mocnego alkoholu przed piwem chroniłoby przed kacem bardziej niż picie piwa przed mocnym alkoholem.

Natomiast jeśli często doświadczasz kaca, bardziej prawdopodobne jest, że przesadzasz z ilością jednego z rodzajów alkoholu w porównaniu z innymi.

Inne czynniki, które mogą wpływać na ryzyko kaca

Chociaż kolejność picia nie jest tak istotna, to wiele innych czynników może wpływać na ryzyko wystąpienia kaca (23):

  • Ilość spożywanego alkoholu: Wysoki poziom alkoholu we krwi częściej wywołuje kaca.
  • Spożywanie posiłków: Picie na pusty żołądek powoduje, że alkohol szybciej przenosi się z żołądka do jelit, gdzie jest szybciej wchłaniany i podnosi poziom alkoholu we krwi.
  • Częstotliwość picia: Osoby pijące nałogowo, szybciej osiągają stężenie alkoholu we krwi, które prowadzi do kaca. Niektóre dowody sugerują, że nałogowe picie może zwiększyć nasilenie kaca.
  • Genetyka: Twoje geny mogą wpływać na metabolizm alkoholu w organizmie, na sen, nawodnienie, poziom cukru we krwi i rozszerzenie naczyń krwionośnych – czyli czynniki, które mogą wpływać na nasilenie kaca.
  • Kongenery: Związki te występują naturalnie w napojach alkoholowych i mogą przyczyniać się do kaca. Niektóre rodzaje alkoholu zawierają wyższy poziom kongenerów niż inne.
  • Palenie: Kac może występować częściej u osób palących w porównaniu z osobami niepalącymi.

Co ciekawe, pomimo tych wszystkich czynników wydaje się, że około jedna czwarta osób pijących alkohol nigdy nie doświadcza kaca, pomimo swoich zachowań związanych z piciem (2).

Podsumowanie

Poszukiwanie metod zapobiegania efektowi kaca obejmuje wiele mitów. Picie mocnego alkoholu przed piwem jest jednym z nich.

Ponieważ nie jest on skuteczny w zmniejszeniu ryzyka kaca po całonocnym intensywnym piciu.

Lepiej jest unikać kaca, nie pijąc na pusty żołądek, nie paląc i ograniczając ilość jak i częstotliwość picia alkoholu.