Olej kokosowy, czy jego stosowanie przynosi korzyści zdrowotne?

kokos

Konsumenci często pytają: „Jak to jest z tym tłuszczem?” Niektórzy twierdzą, że olej kokosowy ograniczy, a nawet wyleczy wszystkie nasze dolegliwości. Przeanalizujmy dowody dotyczące oleju kokosowego, aby zdecydować czy włączyć go do swojej diety.

Jedną z rzekomych pozytywnych funkcji oleju kokosowego jest ochrona przed chorobami serca. Padają twierdzenia, że olej kokosowy pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej, szczególnie z brzucha lub tułowia, może zapobiegać, a nawet leczyć raka, cukrzycę i HIV / AIDS, pobudzać funkcje mózgu u osób z chorobą Alzheimera, stymulować funkcje tarczycy i zwalczać infekcje bakteryjne i wirusowe.

CO MÓWIĄ BADANIA NAD OLEJEM KOKOSOWYM?

Żadne badania bezpośrednio nie oceniają wpływu oleju kokosowego na chorobę Alzheimera, cukrzycę lub funkcje tarczycy.patronite
W Internecie często spotykamy informacje o suplementacji olejem kokosowym i poprawie stanu u osób z HIV / AIDS, jednak nie opublikowano takich badań w recenzowanej literaturze.

Badania naukowe często chcą udowodnić zależność pomiędzy rodzajem spożywanego tłuszczu (m.in. oleju kokosowego) a powstawaniem nowotworów u zwierząt. Niestety te badania są często ograniczone. Jedno z tych badań sugeruje poprawę jakości życia u pacjentów z zaawansowaną chorobą nowotworową, którym podawano jako suplement olej kokosowy. Nie można jednak wykluczyć możliwości wystąpienia efektu placebo w tym badaniu (Law 2014).

ZDROWIE UKŁADU KRWIONOŚNEGO

Niektóre badania nad zwierzętami sugerują, że tłuszcze nasycone z oleju kokosowego (najlepiej z pierwszego tłoczenia) mogą poprawiać stężenie lipidów we krwi (Nevin 2004Nevin 2008). Jednak wpływ oleju kokosowego na układ krążenia w przypadku ludzi jest bardziej zawiły.

W małych badaniach kliniczno- kontrolnych zaobserwowano brak związku między spożyciem kokosów lub olejów kokosowych a chorobą wieńcową w społecznościach, dla których kokos jest ważną częścią diety (Lipoeto 2004; Kumar 1997, Prior 1981). W obszerniejszym badaniu filipińskich kobiet zaobserwowano, że cholesterol HDL, uważany za korzystny, był znacznie wyższy u osób spożywających większe ilości oleju kokosowego (Feranil 2011).
Porównując diety bogate w tłuszcze nienasycone oraz diety bogate w tłuszcze nasycone (z oleju kokosowego) pokazano w badaniach klinicznych, zwiększenie poziomu cholesterolu całkowitego i LDL oraz poprawę poziomu cholesterolu HDL (Mendis 1990; Müller 2003Assunção 2009; Cox 1995).

Korzystniejszy wpływ na poziom cholesterolu całkowitego, LDL i HDL wykazano wraz z częściowym lub całkowitym zastąpieniem orzecha kokosowego źródłami nienasyconego tłuszczu (Mendis 2001).
Jest również możliwe, że olej kokosowy w porównaniu z innymi źródłami tłuszczów nasyconych ma inne działanie lipidowe we krwi.facebook Wykazano, że spożywanie oleju kokosowego podnosi poziom cholesterolu całkowitego i HDL w porównaniu do diety bogatej w tłuszcz wołowy (Reiser 1985) i olej palmowy (Ng 1991). Jednak dieta bogata w olej kokosowy skutkowała niższym poziomem trójglicerydów i cholesterolu całkowitego i LDL w porównaniu z dietą bogatą w masło (Cox 1995; Cox 1998).

Ogólnie rzecz biorąc, korzystny wpływ diety bogatej w jednonienasycone kwasy tłuszczowe i wielonienasycone kwasy tłuszczowe w porównaniu z tłuszczami nasyconymi na cholesterol LDL jest dobrze udokumentowany (Vannice 2014). Podczas gdy małe ilości oleju kokosowego mogą przynieść pewne korzyści dla poziomu cholesterolu HDL, potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć rolę oleju kokosowego w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego.

UTRATA TKANKI TŁUSZCZOWEJ

Dostępnych jest bardzo niewiele badań na ludziach dotyczących oleju kokosowego i utraty tkanki tłuszczowej. Małe pilotowe badanie na ludziach wykazało, że mężczyźni spożywający olej kokosowy z pierwszego tłoczenia mieli znaczną redukcję obwodu talii w ciągu sześciu tygodni (Liau 2011). Jednak badanie było niewielkie i nie było grupy kontrolnej. Ponadto w losowym badaniu klinicznym z podwójnie ślepą próbą porównano suplementację z olejem kokosowym i z olejem sojowym wśród otyłych kobiet na niskokalorycznych dietach i spacerujących 50 minut dziennie (Assunção 2009). Nie było różnic w masie ciała między grupami, ale grupa przyjmująca olej kokosowy miała znaczny spadek obwodu talii.

Konieczne są dalsze badania z użyciem oleju kokosowego, aby zrozumieć jego potencjalny wpływ na skład ciała.

DZIAŁANIE PRZECIWZAPALNE

Wstępne badania na zwierzętach sugerują, że olej kokosowy powinien być przebadany jako czynnik zabezpieczający przed uszkodzeniem okrężnicy wywołanym przez choroby zapalne przewodu pokarmowego (Mañé 2009). Przeciwutleniające i przeciwzapalne działania zaobserwowano również u szczurów z zapaleniem stawów i suplementacją olejku kokosowego z pierwszego tłoczenia (Vysakh 2014). Jednak jedno z badań nie wykazało istotnego wpływu spożycia oleju kokosowego na stany zapalne u ludzi (Voon 2011).
Co więcej, niektóre badania wykazują podwyższony poziom markerów stanu zapalnego i trójglicerydów u bliskich krewnych osób chorych na cukrzycę (którzy są narażeni na cukrzycę) po posiłku bogatym w olej kokosowy (Pietraszek 2011; Pietraszek 2013).

Dowody na wpływ oleju kokosowego na stan zapalny są ograniczone i mieszane.

PODSUMOWANIE

Olej kokosowy nie jest lekarstwem na wszystko. Badania potwierdzające jego rolę w zapobieganiu i zmniejszaniu ryzyka lub leczeniu HIV / AIDS, cukrzycy, choroby tarczycy lub choroby Alzheimera są skąpe, lub nie istnieją. Niewiele dowodów sugeruje, że spożycie oleju kokosowego ma znaczący wpływ na stan zapalny lub infekcję bakteryjną. A badania przedkliniczne pokazujące działanie przeciwnowotworowe są mieszane.
Dalsze badania mogą również pomóc w wyjaśnieniu potencjalnie korzystnego wpływu oleju kokosowego na poziom cholesterolu HDL i obwód talii ciała.

Możliwe jest włączenie oleju kokosowego do zdrowej diety. Zamiast skupiać się na zawartości nasyconego tłuszczu w tym pojedynczym składniku żywności, ważne jest, aby przyznać, że olej kokosowy zawiera mieszankę kwasów tłuszczowych i innych składników odżywczych. Nie powinien zastępować w znacznej ilości innych olejów roślinnych w diecie.