Robisz to źle: Czyli jak prawidłowo przygotować makaron?

makaron gotowanie błędy al dente

 

Te wskazówki nie tylko poprawią smak Twojego makaronu, ale także uczynią go zdrowszym.

Makaron jest podstawą wielu europejskich kuchni

Polski konsument spożywa ok. 5,6 kg makaronów rocznie, z czego ok. 1 kg w restauracjach. Po makarony sięgają przede wszystkim emeryci i renciści oraz małżeństwa bez dzieci.

Dla porównania Włosi spożywają rocznie około 23,5 kg makaronu na osobę, czyli ponad 4 razy więcej niż Polacy. Niemniej jednak więcej makaronów spożywa się praktycznie w każdym kraju unijnym. W Niemczech jest to 8 kg na osobę a w Czechach 6,4 kg. Mniejsze spożycie notuje się jedynie w Wielkiej Brytanii (3,0 kg na osobę), czy Irlandii (1 kg na osobę).

W ciągu ostatnich kilku dekad makaron zyskał złą sławę dzięki wielu dietom o niskiej zawartości węglowodanów, takim jak dieta Atkinsa. Z drugiej strony rekomendowana dieta śródziemnomorska jako podstawowy produkt zawiera makaron.

Makaron, jak i chleb mają negatywną reputację ze względu na surowiec, z którego są wyprodukowane. Należy jednak wziąć pod uwagę, że do makaronu stosuje się pszenicę durum.

Makaron durum ma niski indeks glikemiczny (IG) około 25-45. Dla porównania biały chleb ma wysoki IG około 75 a ziemniaki około 80, podobnie jak wiele płatków śniadaniowych.

Według American Journal of Clinical Nutrition, spożywanie pokarmów o niskim IG jest związane z wyższym stężeniem cholesterolu HDL („dobrego” cholesterolu), mniejszym ryzykiem rozwoju cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Badania kliniczno-kontrolne wykazały także powiązanie między wysokim indeksem glikemicznym a ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego i piersi.

Makarony wyprodukowany z jeszcze zdrowszych ziaren, takich jak pełnoziarniste i orkisz, dodają dodatkowych składników odżywczych, ale niekoniecznie obniżają IG.

Sposób ugotowania makaronu wpływa także na jego właściwości zdrowotne. Za najzdrowszy i najsmaczniejszy uważa się ugotowany al dente, co oznacza „na ząb” lub „niedogotowany”.

Jeśli się rozgotuje, wskaźnik IG wzrośnie, co oznacza, że makaron gotowany al dente jest trawiony i wchłaniany wolniej niż rozgotowane papkowate makarony.

Aby makaron był zdrowy i pyszny, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami.

  • Użyj dużego garnka: Rozmiar ma znaczenie. Makaron powinien pływać w “morzu” wody, ponieważ pęcznieje podczas gotowania. Jeśli nie ma wystarczającej ilości wody, stanie się papkowaty i lepki. Średni rozmiar naczynia na makaron powinien wynosić od 6 do 8 litrów i należy wypełnić go do około 3/4 objętości lub około 4-5 litrami wody na 500 g makaronu.
  • Nie zapomnij posolić wodę: Dodawanie soli do wody jest kwestią smaku. Posól wodę, gdy dochodzi do momentu wrzenia. Podczas gotowania makaronu wchłania sól, dodając mu dodatkowego akcentu. Zaleca się używanie około 1 łyżki soli na litr wody.
  • Nie wlewaj oliwy do garnka: Uważa się, że oliwa z oliwek zapobiega zagotowaniu się wody i sklejaniu makaronu. Niestety może to wyrządzić więcej szkód niż pożytku, ponieważ zapobiega przyklejaniu się sosu do makaronu. Olej jest hydrofobowy i wypływa na powierzchnię wody. Przy odcedzaniu wylewa się go poprzez tę olejową warstwę i pozostaje on na makaronie.
  • Upewnij się, że woda się zagotowała: dla wszystkich niecierpliwych, poczekaj jeszcze minutę, aż woda zacznie wrzeć z dużymi pęcherzykami. Temperatura wrzenia uniemożliwia uzyskanie papkowatego smaku makaronu. Zanurzenie we wrzącej wodzie ma kluczowe znaczenie dla tekstury końcowego produktu.
  • Mieszaj: Nie zapomnij go zamieszać podczas gotowania. To może wydawać się oczywiste, ale ten prosty krok może być łatwo zapomniany poprzez pośpiech. Bez mieszania makaron na pewno się sklei i nierównomiernie ugotuje.
  • Zdejmij pokrywkę: Po dodaniu makaronu poczekaj, aż woda powróci do wrzenia, a następnie zdejmij pokrywkę. Dzięki temu z garnka nie będzie eksplodować biała piana.
  • Nie wylewaj wody z makaronu: woda z gotowanego makaronu jest świetnym dodatkiem do sosu. Dodaj około ¼ do ½ kubka wody z gotowania do sosu przed dodaniem do niego makaronu. Słona woda ze skrobią nie tylko dodaje smaku, ale pomaga skleić razem makaron i sos, pomoże również zagęścić sos.
  • Nie płucz gotowanego makaronu: dodanie oleju do makaronu nie jest jedynym błędem, który zapobiega harmonijnemu wymieszaniu sosu i makaronu. Płukanie gotowanego makaronu pod wodą powoduje dokładnie to samo. Skrobia na powierzchni makaronu przyczynia się do smaku i pomaga przy przywieraniu sosu. Jeśli opłukasz go wodę, spłuczesz skrobię.

Dobra rada: W przypadku podawania makaronu z sosem zaleca się wyjęcie makaronu na około 4 minuty przed końcem gotowania. Następnie przełóż go do sosu i pozwól mu gotować się przez minutę lub dwie, aż stanie się al dente. Ta metoda powinna być stosowana tylko z proporcjonalną ilością sosu.

Czy znasz jeszcze jakieś tajemnice przygotowania idealnego makaronu?

facebook