Skip to content

Dieta śródziemnomorska a układ krążenia

Choroby krążenia są najczęstszą przyczyną śmierci Polaków.

Ich największe czynniki ryzyka to:

  • wysokie ciśnienie krwi,
  • wysoki poziom cholesterolu,
  • palenie papierosów.

Badanie z 2013 r. Opublikowane w New England Journal of Medicine zbadało, czy przestrzeganie wzoru jedzenia w stylu diety śródziemnomorskiej wpłynie na zdrowie serca.

Po opublikowaniu badania wzbudziło ono spore zainteresowanie z wielu różnych powodów.

Dieta śródziemnomorska- jakie są zasady?

Tradycyjnie dieta śródziemnomorska jest bardziej stylem życia, w tym aktywnością fizyczną, spotkaniami towarzyskimi podczas posiłków, umiarkowanym spożyciem wina i zróżnicowaną ofertą pokarmową.

Jej menu obejmuje:

  • produkty mleczne (głównie jogurt i ser),
  • różne produkty białkowe (głównie ryby i drób, z mniejszymi ilościami czerwonego mięsa i jaj)
  • żywność pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa, pieczywo, ziarna, orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i oleje, takie jak oliwa z oliwek).

Nie ma jednego zestawu zasad, które składają się na dietę śródziemnomorską.

Badania nad zaletami „diety śródziemnomorskiej” prowadzone są na dietach, które zawierają te pokarmy w różnych proporcjach.

Co wykazało badanie o profilaktyce diety śródziemnomorskiej?

W badaniu PREDIMED (profilaktyka z dietą śródziemnomorską) zbadano wpływ diety śródziemnomorskiej na ryzyko chorób układu krążeniowego w grupie 7447 starszych osób w wieku od 55 do 80 lat. Przed włączeniem się do badania uczestnicy byli obciążeni dużym ryzykiem chorób sercowych.

Wszyscy mieli cukrzycę typu 2 lub 3 z następującymi obciążeniami:

  • palenie tytoniu,
  • nadciśnienie,
  • podwyższony poziom cholesterolu LDL („zły” cholesterol),
  • niski poziom cholesterolu HDL („dobry” cholesterol),
  • nadwaga lub otyłość,
  • historia rodzinna wskazująca na przedwczesne choroby wieńcowe.

Uczestnicy zostali przydzieleni do jednej z trzech diet eksperymentalnych:

  • Jedna grupa spożywała dietę w stylu śródziemnomorskim z dodatkiem 1 litra oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia na tydzień.
  • Druga grupa spożywała również dietę śródziemnomorską (zamiast oliwy przyjmowali dziennie 30 g orzechów).
  • Trzecia grupa spożywała dietę niskotłuszczową.

Uczestnicy spożywali przypisane im diety przez prawie pięć lat. Pobierano próbki krwi i moczu od przypadkowo wybranych uczestników, aby sprawdzić, czy uczestnicy rzeczywiście spożywali oliwę z oliwek lub orzechy.

Osoby badane wypełniały także coroczne ankiety dotyczące ich nawyków żywieniowych.

Co odkryto w tym badaniu?

Wyniki pokazały, że uczestnicy spożywający dietę śródziemnomorską suplementowaną oliwą z oliwek lub orzechami mieli o 30% mniejsze szanse na atak serca, udar mózgu lub zgon z przyczyn układu krążenia niż grupa na diecie niskotłuszczowej.

Co już wiemy o diecie śródziemnomorskiej i chorobach serca?

Inne badania dotyczące diety śródziemnomorskiej, w tym metaanaliza, rodzaj badań analizujących oddzielne, ale podobne badania w celu określenia tendencji i istotnych wyników w połączonych badaniach, dają podobne wyniki.

To badanie jest największym, jak dotąd badaniem klinicznym, pokazującym wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie.

W porównaniu z niektórymi innymi badaniami, to z PREDIMED dostarcza również jak do tej pory kilka dowodów najwyższej jakości.

Jak przestrzegać dietę śródziemnomorską?

Warzywa, owoce, orzechy, produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze nienasycone i rośliny strączkowe są kluczowymi składnikami zdrowych wzorców żywieniowych odpowiednich dla większości ludzi.

Wytyczne żywieniowe dla Amerykanów na lata 2015-2020 zawierają wzorzec jedzenia oparty na diecie śródziemnomorskiej.

Jeśli jesteś narażony na ryzyko rozwoju choroby sercowo-naczyniowej lub chcesz się zdrowiej odżywiać to powinieneś wdrożyć dietę śródziemnomorską w życie.