Większość ludzi wie, że owoce i warzywa są dobre dla ich zdrowia, ale nie wszyscy wiedzą czym się różnią.
Pod względem struktury, smaku i odżywienia istnieje wiele różnic między owocami i warzywami.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnicom między owocami i warzywami oraz korzyściom zdrowotnym, jakie mogą one przynieść.

Różnica między owocami i warzywami

Owoce i warzywa są klasyfikowane zarówno z punktu widzenia botanicznego, jak i kulinarnego.

Pod względem botanicznym owoce i warzywa dzielimy w zależności od tego, z której części rośliny pochodzą. Owoc rozwijają się z kwiatów, podczas gdy inne części roślin są klasyfikowane jako warzywa.
Owoce w większości zawierają nasiona, a warzywa mogą pochodzić z korzeni, łodyg i liści.

Z kulinarnego punktu widzenia owoce i warzywa są klasyfikowane na podstawie smaku. Owoce mają ogólnie słodki lub cierpki smak i mogą być stosowane w deserach, przekąskach lub sokach. Warzywa za to mają łagodniejszy lub bardziej pikantny smak i są zazwyczaj spożywane jako część przystawki, lub dania głównego.

Owoce są często mylone z warzywami

Prawdopodobnie masz całkiem niezłą wiedzę, które pokarmy są uważane za owoce, a które za warzywa, przynajmniej w kategoriach kulinarnych.

Istnieje jednak kilka roślin, które są technicznie owocami, choć często są klasyfikowane jako warzywa ze względu na ich smak. Pomidory są najbardziej znanym i kontrowersyjnym tego przykładem.

Już w 1893 r. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że pomidory powinny być klasyfikowane jako warzywa, a nie owoce zgodnie z amerykańskimi przepisami celnymi.
Z punktu widzenia botanicznego pomidory pasują do definicji owocu. Jednak wciąż są one określane jako warzywa ze względu na ich profil smakowy.

Niektóre inne typowe przykłady owoców, które są mylone z warzywami:
  • Dynia
  • Awokado
  • Ogórki
  • Papryka
  • Bakłażan
  • Oliwki
  • Dynia
  • Strąki grochu
  • Cukinia

Warzywa o słodkim smaku

Chociaż istnieje wiele owoców, które są mylone z warzywami, to jest bardzo mało warzyw, które są uważane za owoce, jeśli w ogóle.
Jednak są odmiany warzyw, które mają naturalnie słodki smak i stosuje się je (podobnie jak owoce) w deserach, ciastach i wypiekach.

Warzywa o naturalnie słodszym smaku to buraki, marchew, brukiew, batat i rzepa.

Różnice w wartościach odżywczych w owocach i warzywach

Owoce i warzywa mają wiele podobieństw w zakresie odżywiania. Obie grupy są bogate w błonnik, a także witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Dodatkowo mają naturalnie niską zawartość sodu i tłuszczu (1).

Jak można się spodziewać po ich słodkim smaku, owoce mają zwykle większą ilość naturalnego cukru i kalorii w porównaniu do większości odmian warzyw. Na przykład 100 g jabłek zawiera 52 kcal i 10 gramów cukru, podczas gdy 100 g brokułów ma tylko 33 kcal i 1,7 grama cukru.

W porównaniu do warzyw niektóre rodzaje owoców mogą zawierać więcej błonnika, na gram. Zawartość błonnika w 100 gramach owoców waha się od 2 do 15 gramów, podczas gdy warzywa liściaste dostarczają 1,2-4 gramów błonnika dla tej samej masy (1).

Zawartość wody jest również bardzo zmienna. Warzywa liściaste mogą składać się z 84-95% wody, podczas gdy owoce zawierają nieco mniej, pomiędzy 61-89% (1).

Istnieją również różnice w wartościach odżywczych między różnymi kategoriami owoców i warzyw. Oto kilka najważniejszych informacji żywieniowych:

Bulwy: bogate w błonnik, a także są dobrym źródłem witaminy C, beta-karotenu, potasu i witamin z grupy B.

Owoce cytrusowe: bogate w witaminę C, beta-karoten, kwas foliowy i przeciwutleniacze (które mogą chronić przed chorobą zwyrodnieniową).

Warzywa kapustne: zawierają glukozynolany, grupę związków związanych z zapobieganiem nowotworom.

Jagody: są pełne antocyjanów (związków przeciwzapalnych, które badano pod kątem ich zdolności do zmniejszania stresu oksydacyjnego i promowania zdrowia serca).

Zielone liście: Dobre źródło karotenoidów, takich jak luteina, które, jak wykazano, zmniejszają ryzyko chorób serca, udaru i raka.

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania owoców i warzyw

Istnieje duża liczba badań dokumentujących korzyści zdrowotne, jakie niesie spożywanie owoców i warzyw.
Kilka badań wykazało, że spożywanie większej ilości owoców i warzyw wiąże się ze zmniejszaniem ryzyka chorób serca (2, 3, 4) nawet o 70% (5).

Ponieważ owoce i warzywa mają niską zawartość kalorii, ale są bogate w błonnik, mogą nawet pomóc w utrzymaniu kontroli nad wagą. Jedno badanie obejmowało 133 000 osób w okresie 24 lat. Wykazało ono, że gdy ludzie zwiększyli spożycie owoców i nieskrobiowych warzyw, ich waga zmniejszyła się (6).

Wreszcie, spożycie owoców i warzyw może przynieść korzyść dla poziomu cukru we krwi. Błonnik z tych pokarmów spowalnia wchłanianie cukru, co pomaga utrzymać stały poziom cukru. Badania wykazały, że zwiększenie spożycia owoców i warzyw może prowadzić do zmniejszenia rozwoju cukrzycy (7).

Należy zauważyć, że wyniki te dotyczą owoców i warzyw, ale nie soku owocowego kupnego. Sok owocowy zapewnia skoncentrowaną dawkę witamin, minerałów i cukrów znajdujących się w owocach, ale bez dodatku błonnika i korzyści zdrowotnych, które są z nim związane.